Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Skaza wolności, piętno autokreacji. Nieludzki ciężar samostwarzania się podmiotu w antropologii romantycznej

Tytuł:
Skaza wolności, piętno autokreacji. Nieludzki ciężar samostwarzania się podmiotu w antropologii romantycznej
Flaw of Freedom, Stigma of Autocreation: Inhuman Burden of Self-fashioning Subject in Romantic Anthropology
Autorzy:
Kamil Barski
Data publikacji:
2023
Tematy:
wolność
autokreacja
melancholia
agresja
podmiot romantyczny
freedom
autocreation
melancholy
aggression
romantic subject
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The tragic Romantic anthropology entailed a rebellious conflict with the world, other people and even with the self. Its integral part  is a mental wound of Romantics, whose anthropological and philosophical contexts are presented in the article. The author attempts to establish a set of factors which led  to the ethical, social, religious and psychological anxieties of the French post--revolution generations. To that end the author uses various approaches that encompass psychological aspects of different kinds of aggression aimed at  God, the world and the self, psychoanalysis as well as philosophy (especially Kierkegaard’s thought). The strong Romantic subject appears to be a lie, and its tragedy resides in the demand for authenticity, which in itself posed too big a challenge for homeless newcomers in a completely transferred reality.

Tragiczna antropologia romantyczna wiązała się z buntowniczym konfliktem ze światem, innymi ludźmi, a nawet samym sobą. Jej organiczną część stanowi mentalna skaza romantyków, której antropologiczne i filozoficzne konteksty zostaną ukazane w artykule. Autor próbuje ustalić siatkę czynników, które doprowadziły do etycznego, społecznego, religijnego i psychologicznego niepokoju porewolucyjnych pokoleń. W tym celu wykorzystuje równolegle kilka metod, łącząc psychologiczne aspekty różnych rodzajów agresji wymierzonych w Boga, świat i samego siebie, podejście psychoanalityczne oraz filozofię (szczególnie myśl Kierkegaarda). Okazuje się bowiem, że silny romantyczny podmiot jest kłamstwem, a jego tragedia leży w wymogu autentyczności, który stanowił zbyt duże wyzwanie dla bezdomnych przybyszów do diametralnie zmienionego świata.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies