Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Tutoring as an Experience that Strengthens the Sense of Coherence of Academics

Tytuł:
Tutoring as an Experience that Strengthens the Sense of Coherence of Academics
Tutoring akademicki jako doświadczenie wzmacniające poczucie koherencji nauczycieli akademickich
Autorzy:
Marzena Staszkiewicz
Ewa Beck-Krala
Data publikacji:
2025
Tematy:
poczucie koherencji (SOC)
salutogeneza
stres zawodowy
nauczyciel akademicki
tutoring
salutogenesis
professional stress
academics
sense of coherence (SOC)
Opis fizyczny:
application/pdf
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Cel: Niestabilność współczesnego świata i wyzwania związane z rosnącymi wymaganiami wobec nauczycieli akademickich stały się dla nich obciążeniem o dużym potencjale stresogennym. W związku z tym niniejszy artykuł ma na celu zrozumienie, czy proces tutoringu może wzmocnić poczucie koherencji nauczycieli akademickich. Metodyka: Autorzy wykorzystali analizę treści dokumentacji procesu tutoringu oraz otwartą ankietę przeprowadzoną wśród grupy tutorów na wybranej uczelni publicznej w Polsce. Wyniki: Wyniki badania wskazują, że proces tutoringu akademickiego realizowany w jednej z uczelni publicznych może wzmacniać poczucie koherencji nauczycieli akademickich. Na jego konstytuowanie mogą wpływać trzy aspekty doświadczeń nauczycieli akademickich, którzy pełnią rolę tutorów akademickich: zrozumiałość, zaradność i sensowność. Implikacje i rekomendacje: Do kluczowych czynników wpływających na budowę poczucia spójności nauczycieli akademickich w wybranej uczelni należały wsparcie uczelni, wsparcie środowiska tutorów, a także wsparcie koordynatora procesu. Oryginalność/wartość: Pomimo wielu publikacji na temat stresującego środowiska pracy nauczycieli akademickich, nie można znaleźć odniesień do procesu tutoringu akademickiego jako narzędzia wzmacniania poczucia koherencji nauczycieli akademickich.

Aim: The instability of the modern world and the challenges associated with the increasing demands on academics have become for them a burden with high stress potential. Thus, this paper seeks to understand whether a tutoring process can strengthen academics’ sense of coherence. Methodology: The authors used a desk-based content analysis of the tutoring process documentation and an open-ended survey of a group of tutors at a selected public university in Poland. Results: The results of the study indicate that the academic tutoring process carried out in one of the public universities can strengthen the sense of coherence of academics, and can be influenced by three aspects: comprehensibility, resourcefulness and meaningfulness. Implications and recommendations: Among the key factors influencing the construction of the sense of coherence of academic teachers in the selected university were the support of the university, the support of the community of tutors and also the support of the coordinator of the process. Originality/value: Despite numerous publications on the stressful working environment of academic teachers, no reference could be found to the process of academic tutoring as a tool for enhancing academic teachers’ sense of coherence.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies