Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Serce Jezusa jako istota chrystocentrycznej estetyki Josepha kard. Ratzingera/Benedykta XVI. Studium teologiczno-muzyczne na przykładzie twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego

Tytuł:
Serce Jezusa jako istota chrystocentrycznej estetyki Josepha kard. Ratzingera/Benedykta XVI. Studium teologiczno-muzyczne na przykładzie twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego
The Heart of Jesus as the Essence of Christocentric Aesthetics Joseph card. Ratzinger / Benedict XVI. A Theological and Musical Study Based on the Works of Henryk Mikołaj Górecki
Autorzy:
Mateusz Ziemlewski
Data publikacji:
2021
Tematy:
Jezus Chrystus
Serce Jezusa
Ratzinger
Górecki
teologia
muzyka
teologia muzyki
estetyka
Jesus Christ
the Heart of Jesus
theology
music
theology of music
aesthetics
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Joseph card. Ratzinger in his theological works, devoted an important place to the aesthetics, especially the aesthetics of sacred music. He based his interpretation on the dogmatic theology directed towards Christology. He associated aesthetics with the fact that the Heart of Jesus Christ was pierced on the cross. He argued that true beauty is linked to truth and cannot exist without suffering, which is expressed by piercing the heart. Otherwise, beauty would be false as it would distract from human life. Meanwhile, Christ became a man because he felt compassion for people. This category also plays an important role in the aesthetics of sacred music. The way of beauty is the way to return to God in truth. Henryk Mikołaj Górecki is a composer whose work is often excessively associated with the figure of Mary. Meanwhile, Jesus Christ also has his place in Górecki’s musical output, also in the aspect of the Sacred Heart.

Joseph kard. Ratzinger w swojej twórczości teologicznej poświęcał uwagę estetyce, a zwłaszcza estetykom muzyki sakralnej. Interpretację opierał na teologii dogmatycznej nakierowanej chrystologicznie. Samą zaś estetykę wiązał z faktem przebicia Serca Pana Jezusa na krzyżu. Twierdził bowiem, że prawdziwe piękno łączy się z prawdą i nie może zaistnieć bez przyjęcia cierpienia, czego wyrazem jest przebicie serca. W przeciwnym razie piękno byłoby fałszywe, ponieważ odwodziłoby od ludzkiego życia. Tymczasem Chrystus stał się człowiekiem, gdyż współczuł ludziom. Również ta kategoria ma ważne miejsce w estetyce muzyki sakralnej. Droga piękna to droga powrotu do Boga w prawdzie. Henryk Mikołaj Górecki to kompozytor, którego twórczość często jest nadmiernie wiązana z postacią Maryi. Tymczasem Jezus Chrystus również ma swoje miejsce w muzycznym dorobku Góreckiego, również w aspekcie Najświętszego Serca.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies