Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Premesjanistyczny charakter pieśni Boże, coś Polskę

Tytuł:
Premesjanistyczny charakter pieśni Boże, coś Polskę
The pre-Messianistic nature of the song God save Poland
Autorzy:
Łukasz Fuchs
Data publikacji:
2024-09-30
Tematy:
Boże, coś Polskę
hymn
prowidencjalizm
mesjanizm
panslawizm
deizm
God save Poland
anthem
providentialism
messianism
Pan-Slavism
deism
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Pieśń Boże, coś Polskę ma niezwykłe znaczenie dla polskiej kultury i kształtowania się świadomości narodowej w okresie romantyzmu. Utwór powstał w drugiej dekadzie XIX wieku, niedługo po nastaniu nowej rzeczywistości politycznej – uformowaniu się zalążka bytu politycznego Polski – Królestwa Kongresowego. Był to czas przepełniony nadzieją i, jak się później okazało, płonną wiarą w szczere intencje cara Aleksandra I, a treść utworu ulegała przeobrażeniom motywowanym bieżącą sytuacją polityczną i napięciami społecznymi. Historia pieśni, jej kontrowersyjny kontekst powstania i niejako ukryte w niej i zapowiadające przyszłe silne idee romantyzmu (mesjanizm i panslawizm) powodują, że utwór ten zasługuje po raz kolejny na pewne opracowanie. Moim celem było wyeksponowanie wspomnianych ukrytych idei i weryfikacja hipotezy o premesjanistycznym charakterze dzieła. Prowidencjalistyczny wydźwięk utworu wpisywał się doskonale w zapowiedź zmierzchu epoki oświecenia w związku z kryzysem deizmu, który otworzył przestrzeń do nowych poszukiwań odpowiedzi na fundamentalne pytania. Dlaczego Polska utraciła niepodległość oraz jak można ją odzyskać?

The song God Save Poland holds extraordinary significance for Polish culture and the development of national consciousness during the Romantic period. Written in the early 19th century, shortly after the establishment of the Congress Kingdom of Poland. It was a time filled with hope but later revealed to be marked by misplaced faith in the sincerity of Tsar Alexander I. Its lyrics evolved in response to shifting political realities and social tensions. The history of the song, its controversial context of creation and the strong ideas of Romanticism (Messianism and Pan-Slavism) hidden in it and foreshadowing the future make this work once again deserve some study. My goal was to uncover these hidden concepts and to examine the hypothesis that the anthem possesses a pre-Messianic character. The providential tone of the piece aligns with the decline of Enlightenment thinking and the crisis of deism, which created space for new inquiries into fundamental questions: Why did Poland lose its independence, and how might it be regained?

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies