Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zagrożenia cyfrowe oraz źródła wiedzy dzieci na ich temat rozpatrywane na podstawie wypowiedzi uczniów w młodszym wieku szkolnym

Tytuł:
Zagrożenia cyfrowe oraz źródła wiedzy dzieci na ich temat rozpatrywane na podstawie wypowiedzi uczniów w młodszym wieku szkolnym
Digital threats and the sources of children’s knowledge about them considered on the basis of statements made by students in early school education
Autorzy:
Adam Naruszewicz
Data publikacji:
2024-09-30
Tematy:
bezpieczeństwo cyfrowe dzieci
cyberbezpieczeństwo
cyberzagrożenia
edukacja wczesnoszkolna
edukacja
children’s digital safety
cybersecurity
cyber threats
early childhood education
education
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Motywem podjęcia tego tematu jest występowanie nowych zagrożeń cyfrowych dzieci w młodszym wieku szkolnym. W toku analizy literatury przedmiotu dostrzeżono opracowania teoretyczne związane z tym problemem oraz raporty z badań, przy czym dotyczą one głównie młodzieży. Niewiele jest jednak badań, które ukazywałyby zakres znajomości różnych rodzajów zagrożeń w cyberprzestrzeni przez dzieci w młodszym wieku szkolnym. Mając to na względzie, podjęto próbę ustalenia, jakie typy cyberzagrożeń są znane dzieciom w młodszym wieku szkolnym oraz jakie są główne źródła ich wiedzy w tym zakresie. Dane do analizy zebrano w drodze wywiadów fokusowych, w których udział wzięło 40 uczniów klasy III szkoły podstawowej. Dziecięce wypowiedzi dotyczyły głównie zagrożeń, które wiążą się z agresją rówieśniczą w sieci. Przekłada się to na konieczność nieustannego realizowania działań profilaktycznych, szczególnie tych wokół dysfunkcyjnego korzystania z Internetu przez dzieci.

The motive for taking up this topic is the incidence of new digital risks for children at a younger school age. In the course of analyzing the literature on the subject, theoretical studies related to this problem and research reports have been spotted, with the main focus on adolescents. However, there are few studies that show the extent of knowledge of various types of cyber threats by children of early school education. With this in mind, an attempt was made to determine what types of cyber threats are known to children of younger school age and what are the main sources of their knowledge in this area. Data for analysis was collected through focus interviews with 40 third-grade elementary school students. The children’s statements focused on the dangers that are associated with peer aggression online. This determining into the need for continuous implementation of preventive measures, especially those around children’s dysfunctional use of the Internet.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies