Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Współczesny kryzys tożsamości kulturowej ludu Ibo z Nigerii: analiza filmografii gatunku Ibo jako odzwierciedlenia postępującej zmiany systemu wartości

Tytuł:
Współczesny kryzys tożsamości kulturowej ludu Ibo z Nigerii: analiza filmografii gatunku Ibo jako odzwierciedlenia postępującej zmiany systemu wartości
The contemporary crisis of cultural identity among the Igbo people of Nigeria: An analysis of Igbo-genre filmography as a reflection of the ongoing transformation of the value system
Autorzy:
Mikołaj Nalepka
Data publikacji:
2025-06-30
Tematy:
cinematography
cultural identity
Igbo
Nollywood
globalization
value system
Opis fizyczny:
application/pdf
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This study examines an ongoing cultural identity crisis faced by the Igbo people of southeastern Nigeria, with an emphasis on how it is reflected in Igbo-genre Nollywood films. Drawing on cultivation theory, the research highlights the importance of media depictions in shaping cultural norms, forming worldviews, and fostering cultural identity. The research analyzes how the global reach of Nigerian films, nowadays widely available on streaming platforms, may affect both local and global perceptions of Igbo values. The methodology involves a qualitative analysis of selected Igbo films (Living in Bondage, Osuofia in London, and Lionheart) and main Nollywood themes, supported by appropriate theoretical framework. This framework is used to evaluate how local language, traditional customs, social structures or moral systems are portrayed. It can be concluded that, although Igbo films occasionally incorporate traditional symbols and rituals, they rarely depict the widespread religiosity and communality typical of traditional Igbo culture. Instead, there is a noticeable focus on promoting Western values such as individualism and consumerism. The results of this study emphasize the significance of popular film as both a reflection and a driving force of cultural transformation. It also points to the necessity of more culturally conscious filmmaking that preserves traditional values to sustain Igbo identity in a globalized world.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies