Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wyznaczenie drugiego terminu głosowania w wyborach prezydenckich 2020 r. – dylematy prawne i propozycje de lege ferenda

Tytuł:
Wyznaczenie drugiego terminu głosowania w wyborach prezydenckich 2020 r. – dylematy prawne i propozycje de lege ferenda
Setting a Second Voting Date for the 2020 Presidential Election – Legal Dilemmas and De Lege Ferenda Proposals
Autorzy:
Marek Dobrowolski
Data publikacji:
2024-12-31
Tematy:
wybory prezydenckie z 2020 r.
pandemia wirusa SARS-CoV-2
drugi termin głosowania
presidential election of 2020
SARS-CoV-2 pandemic
second voting date
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W wyborach prezydenckich 2020 r. Marszałek Sejmu wyznaczył termin głosowania na 10 maja, jednak w tym dniu wybory się nie odbyły. Państwowa Komisja Wyborcza (PKW) zrównała – w drodze analogi – przesłankę braku kandydatów w wyborach (art. 293 Kodeksu wyborczego) z okolicznością faktyczną, tj. brakiem możliwości głosowania na kandydatów, umożliwiając wyznaczenie nowego terminu głosowania. W rezultacie głosowanie odbyło się 28 czerwca. Przedmiotem artykułu są zagadnienia prawne wywołane takim przebiegiem wyborów, w tym dopuszczalność wyznaczenia dodatkowego terminu głosowania zarówno w ramach konstytucyjnego „okienka wyborczego” (art. 128 ust. 2 Konstytucji RP), jak i poza nim. Wybory 2020 r. tworzą w tym względzie precedens. Ich przeprowadzone w drugim terminie prowadzi do postulatu sformułowania w art. 293 Kodeksu wyborczego przesłanki umożliwiającej PKW wyznaczenie dodatkowego terminu głosowania w okolicznościach stanowiących niepokonywaną przeszkodę wyborczą.

In the 2020 presidential election the Speaker of the Parliament set the voting date for May 10, but the election did not take place on that day. The State Election Commission equated – by analogy – the premise of the lack of candidates in the elections with a factual circumstance, i.e. the inability to vote for candidates, allowing a new voting date to be set. The subject of the article is the legal issues raised by such a course of elections, including the permissibility of setting an additional voting date both within and outside the constitutional “election window” (Article 128 (2) of the Polish Constitution). Carrying them out on the second date leads to a postulate for the formulation in art. 293 of the Electoral Code, a premise enabling the National Electoral Commission to set an additional voting date in circumstances constituting an insurmountable electoral obstacle.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies