Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Sports and recreation facilities in schools – history and present state

Tytuł:
Sports and recreation facilities in schools – history and present state
Obiekty sportowo-rekreacyjne w szkołach – historia i stan współczesny
Autorzy:
Anna Pawlikowska-Piechotka
Data publikacji:
2021
Tematy:
history
sport
education
sports infrastructure
historia sportu
edukacja
obiekty sportowe
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The tradition of school sports facilities has its roots in ancient civilizations, primarily in ancient Greece. The preserved ruins of gymnasiums at Delphi, Olympia, Millet, Priene, Dedina, Pergamon, Ephesus or Thermessos, document well that sports facilities were a major part of the education system. They served not only for students and sports training but were opened to the public, used for social gatherings, political meetings and disputes. Contemporary school sports facilities derived from the 19th-century concept of the school’s educational program. It also included the indoor and outdoor physical education classes and facilities used for ‘body-building exercises’ - as it was named. In Poland, according to the current basic curriculum of the Ministry of National Education, the goal of physical education is to shape the long life habit of physical activity. The school activities should develop the appropriate interests and attitudes of students. Therefore, school activities should meet the needs, interests and abilities of the individual student as fully as possible. The present regulations of the Ministry of Education demand, that such classes should take place in a well-equipped sports hall or on a school playground.

Tradycje szkolnej infrastruktury sportowej mają swoje korzenie w cywilizacjach antycznych, przede wszystkim w gimnazjonach i palestrach starożytnej Grecji. Zachowane do naszych czasów ruiny starożytnych budynków gimnazjonów w Delfach, Olimpii, Milecie, Priene, Dedynie, Pergamonie, Efezie czy Thermessos, dobrze dokumentują, jak ważna była infrastruktura sportowa, traktowana jako niezwykle istotny element systemu edukacji i wychowania. Greckie gimnazjony i palestry były nie tylko obiektami publicznymi o przeznaczeniu sportowym, ale także miejscem spotkań towarzyskich miejscowej ludności oraz edukacji młodzieży. Współczesne przyszkolne obiekty sportowe (sale gimnastyczne i boiska) wywodzą się z XIX-wiecznej koncepcji programu szkoły, obejmującej także obiekty dla „zespołowych ćwiczeń cielesnych”, jak to wówczas określano. Obecnie, zgodnie z podstawą programową Ministerstwa Edukacji Narodowej, celem zajęć wychowania fizycznego jest przede wszystkim kształtowanie wśród dzieci i młodzieży nawyku aktywności fizycznej. Na tych zajęciach powinno się rozwijać odpowiednie zainteresowania i postawy uczniów. Szkolne zajęcia sportowe powinny zatem zaspokajać w możliwie najpełniejszy sposób potrzeby uczniów, uwzględniając ich zainteresowania, wiek, płeć, dojrzałość fizyczną i psychiczną, posiadane umiejętności, stopnień sprawności fizycznej. Aby było to możliwe, podstawa programowa zaleca, by zajęcia wychowania fizycznego miały miejsce w dobrze wyposażonych salach gimnastycznych lub na boiskach szkolnych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies