Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Turystyka kulturowa, muzea i konsekwencje pandemii COVID-19

Tytuł:
Turystyka kulturowa, muzea i konsekwencje pandemii COVID-19
Cultural tourism, museums and COVID-19 pandemic impact
Autorzy:
Anna Ostrowska-Tryzno
Anna Pawlikowska-Piechotka
Data publikacji:
2022
Tematy:
cultural tourism
museum
COVID-19
turystyka kulturowa
muzea
pandemia COVID-19
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This paper presents some aspects of COVID-19 impact on cultural tourism and on the museum sector. Museums are closely linked to cultural and heritage tourism, considered a significant attraction. The tourism sector is among the most affected by the COVID-19 pandemic and cultural tourism is not an exception. In 2020 around 95% museums around the world were closed – according to government sanitary regulations. The aim of the research was to identify the impact of COVID-19 disease on cultural tourism (measured by a number of visitors in the most popular museums in 2019 and 2020) and museums’ adaptation to the sanitary restrictions during the pandemic time. For a few decades museums have tried to enhance their digital activities such as online educational programmes, online collection display, online exhibitions, live events, learning programs, brochures, podcasts, social media and virtual tours. These activities and various projects became especially important during the lockdown caused by the pandemic outbreak, as many museums continued their missions during the pandemic. Some museums have reopened (with strict limitations defined by sanitary restrictions), but many institutions remain closed. It shows how crucial IT innovations are. The paper concludes with some reflections on museums’ offer during the pandemic time and cultural tourism prospects in the post-pandemic time.

W artykule przedstawiono niektóre aspekty wpływu COVID-19 na turystykę kulturową i sektor muzealny. Sektor turystyczny jest jednym z najbardziej dotkniętych pandemią, a turystyka kulturowa nie jest wyjątkiem. W 2020 roku ok. 95% muzeów na całym świecie zostało zmuszonych do zamknięcia – zgodnie z rządowymi przepisami sanitarnymi [17]. Celem badania była identyfikacja wpływu pandemii COVID-19 na turystykę kulturową (mierzony liczbą odwiedzających najpopularniejsze muzea w 2019 i 2020 r.) oraz odpowiedź muzeów na kryzys w czasie pandemii COVID-19 (zbieranie danych w 2020 i 2021 r.). Od kilku dekad muzea eksperymentowały z nowinkami technologicznymi IT. Współczesna oferta wirtualna muzeum obejmuje nie tylko edukację online, lekcje muzealne i zwiedzanie, ale także konkursy i programy informujące o unikalnych muzeach i kolekcjach. W okresie pandemii większość muzeów starała się ulepszyć swoją działalność cyfrową (programy edukacyjne, wirtualne wycieczki). Te działania nabrały szczególnego znaczenia podczas zamknięcia muzeów dla zwiedzających. W 2021 r. pandemia może nadal poważnie wpłynąć na muzea we wszystkich regionach świata. Niektóre muzea są ponownie otwierane (jednak ze ścisłymi ograniczeniami wynikającymi z restrykcji sanitarnych), ale wiele placówek pozostaje zamkniętych. Tym ważniejsze wydają się w tej sytuacji oferty wirtualne. Artykuł kończy się przemyśleniami na temat perspektyw turystyki kulturowej i oferty muzealnej w okresie po zakończeniu pandemii.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies