Tytuł pozycji:
Fitness of five-year-olds with different levels of motor skills
Mimo że obserwujemy systematyczny wzrost zainteresowania rozwojem dzieci w wieku przed- szkolnym, to wciąż niewiele jest badań poświęconych ocenie związku między nabytą sprawnością motoryczną przedszkolaków a ich poziomem sprawności fizycznej. Stąd celem pracy była ocena związku między poziomem sprawności fizycznej a umiejętnościami motorycznymi pięciolatków. W badaniu wzięło udział 435 pięcioletnich dzieci. Sprawność fizyczna (PF) została oceniona testem Sekity dla przedszkolaków. Natomiast do oceny umiejętności motorycznych zastosowano test du- żej motoryki (TGMD II). Dzieci podzielono na grupy o niskiej sprawności fizycznej (PFI), średniej sprawności fizycznej (PFII) oraz wysokiej sprawność fizycznej (PFIII). Analiza sprawności fizycznej wykazała istotne różnice między dziewczętami i chłopcami w próbach oceniających szybkość i zwinność biegu. Ponadto wyższy poziom umiejętności motorycznych odnotowano u dziewcząt w porównaniu z chłopcami, na co wpływ miały głównie umiejętności lokomocyjne. W umiejętności panowania nad przyrządami podobne wyniki zaobserwowano u obu płci. Jednak w poszczególnych ćwiczeniach wystąpiły znaczne różnice. Ponieważ u pięcioletnich dziewcząt i chłopców charakte- ryzujących się różnym poziomem sprawności fizycznej nie odnotowano znaczących dysproporcji w umiejętnościach lokomocyjnych i kontroli nad przyrządami, należy przyjąć, że 5 rok życia to jesz- cze zbyt wczesny okres w ontogenezie do oceny tego typu zależności.
Although we are observing a systematic increase in interest in the development of preschool- ers, there are still few studies devoted to the assessment of the relationship between the acquired motor skills of preschoolers and their level of physical fitness. Hence, the aim of the study was to assess the relationship between the level of physical abilities and motor skills of five-year-olds. 435 five-year-old children participated in the study. Physical fitness (PF) was assessed according to the Polish Physical Fitness Test for preschoolers. The Gross Motor Skills Test (TGMD II) was used to assess motor skills. Children were divided into the following groups: low physical fitness (PFI), average physical fitness (PFII), high physical fitness (PFIII). The analysis of fitness abilities revealed significant differences between girls and boys in trials assessing running speed and agility. Among the five-year-olds, a higher level of gross motor skills was noted in girls compared to boys, which was mainly influenced by the results of locomotor skills. In the ability to control sports equipment, similar results were observed in both sexes. However, there were significant differences in the individual exercises. Since no significant disproportions in locomotor skills and control of instru- ments were noted in five-year-old girls and boys characterized by different levels of physical fit- ness, it should be assumed that the 5th year of life is still too early a period in ontogenesis to look for such relationships.