Tytuł pozycji:
Position of Spain in the global tourism market: its competitive capacity and priorities
Artykuł poświęcony jest badaniu miejsca Hiszpanii na światowym rynku turystycznym. Określona jest specjalizacja gospodarki rekreacyjnej kraju. Scharakteryzowano potencjał turystyczny Hiszpanii. Równie dużo uwagi poświęca się badaniom naturalnych zasobów rekreacyjnych oraz dziedzictwa historycznego i kulturowego. Przedstawiono rolę infrastruktury turystycznej w rozwoju sektora turystycznego kraju. Ponadto w pracy przedstawiono zagospodarowanie rekreacyjne na terenie Hiszpanii. Analizie poddano intensywność, dynamikę i geografię przepływów przyjazdowych i wyjazdowych, cechy turystyki krajowej, a także przychody z turystyki międzynarodowej oraz średnie koszty turystyki. Oprócz aktualnych danych śledzono dynamikę głównych wskaźników statystycznych turystyki międzynarodowej. Szacowany jest wpływ globalnej pandemii COVID-19 na branżę turystyczną badanego kraju. Artykuł opisuje główne problemy nieodłącznie związane z hiszpańską branżą turystyczną, w szczególności problemy gospodarcze, środowiskowe i społeczne. Jednocześnie określane są główne priorytety Hiszpanii na światowym rynku turystycznym. Badanie zostało przeprowadzone na podstawie analizy raportów statystycznych i danych ma- teriałowych UNWTO oraz Instytutu Statystyki Narodowej Hiszpanii, Alliance for Excellence in Tourism (tj. Exceltur). Narzędzia metodologiczne badania zawierają metody analityczne, statystyczne, porównawczo-geograficzne, matematyczne, a także metodami uogólniania i systematyzacji, etc.
The article is devoted to the study of Spain's place in the world tourism market and determines the specialization of the country's recreational economy. The tourist potential of Spain is characterized. Equal attention is paid to the research devoted to natural recreational resources as well as historical and cultural heritage sites. The role of tourist infrastructure in the development of the country’s tourism sector is outlined. Besides, the paper presents recreational zoning of the territory of Spain. The intensity, dynamics and geography of incoming and outgoing flows, features of domestic tourism, as well as revenues from international tourism and average tourist costs are analyzed. In addition to current data, the dynamics of the main statistical indicators of international tourism are traced. The impact of the global pandemic COVID-19 on the tourism industry of the studied country is estimated. The article depicts the main problems inherent in the Spanish tourism industry, in particular, economic, environmental and social problems. Simultaneously, the main priorities of Spain in the world tourism market are defined. The study was conducted on the basis of analysis of statistical reports and material data of UNWTO and the Institute of National Statistics of Spain, the Alliance for Excellence in Tourism, i.e. Exceltur. The methodological tools of the study involve analytical, statistical, comparative-geographical, mathematical methods, as well as methods of generalization and systematization, etc.