Tytuł pozycji:
Effectiveness of various physical activity programs in increasing functional capabilities of young females
Możliwości funkcjonalne są istotne dla funkcjonowania zawodowego oficerów, zwłaszcza młodych oficerek. Konieczne jest poszukiwanie najskuteczniejszych programów aktywności fizycznej poprawiających możliwości funkcjonalne. Dlatego niniejsze badanie miało na celu porównanie skuteczności dwóch programów aktywności fizycznej młodych kobiet podczas pierwszego roku szkolenia w akademii wojskowej. W badaniu wzięło udział łącznie 129 młodych kobiet w wieku 17–18 lat. Do grupy eksperymentalnej włączono 21 uczestniczek, do kontrolnej zaś 108. Każda grupa różniła się interwencją związaną z aktywnością fizyczną stosowaną w ciągu roku nauki. Do pomiaru efektywności interwencji zastosowano pomiar tętna (HR), ciśnienia krwi (BP), wskaźnik pojemności życiowej (VCI), siłę izometryczną (IMIS), wskaźnik testu Ruffiera (RTI) i wskaźnik Robinsona (RI). Wszystkie badane parametry fizjologiczne uległy poprawie w obu grupach, jednakże grupa eksperymentalna osiągnęła znacznie większą poprawę niż grupa kontrolna w pięciu z ośmiu parametrów (HR, 4,5%; VCI, 15,4%; IMIS, 12,6%; RTI, 16,9%; RI, 5,0%). Podsumowując, w grupie eksperymentalnej zastosowana interwencja zapewniła bardziej znaczącą poprawę możliwości funkcjonalnych. Wskazane jest wykorzystanie opracowanego modelu w praktyce aktywności fizycznej podchorążych podczas szkolenia w akademii wojskowej w celu poprawy ich możliwości funkcjonalnych.
Functional capabilities are important for professional activities of officers, especially young female officers. It is necessary to identify the most effective physical activity programs to improve functional capabilities. Therefore, this study aimed to compare the effectiveness of two physical activity programs for young females during their first year of training at a military academy. A total of 129 young females aged 17–18 participated in this study. Twenty-one and 108 charges were included in the experimental and control groups, respectively. Each group differed in terms of the physical activity interventions used during the year of learning. The outcome measures included heart rate (HR), blood pressure (BP), vital capacity index (VCI), isometric strength (IMIS), Ruffier test index (RTI) and Robinson index (RI). All studied physiological parameters improved in both groups; however, the experimental group achieved a significantly higher improvement than the control one in five of the eight parameters (HR, 4.5%; VCI, 15.4%; IMIS, 12.6%; RTI, 16.9%; RI, 5.0%). In conclusion, the intervention used in the experimental group provided a more significant improvement in functional capabilities. It is advisable to use the developed model in the practice of cadets’ physical activity during training at a military academy to improve their functional capabilities.