Tytuł pozycji:
Sport fans using social media: A study on celebrity sports fans
Media społecznościowe stały się bardzo ważną platformą dla fanów sportu, sportowców, klubów i drużyn. Niniejsze badanie stanowi kompleksowy przegląd rozwoju badań nad mediami społecznościowymi, jaki nastąpił w ostatniej dekadzie, ze szczególnym uwzględnieniem sposobu, w jaki fani sportu wykorzystują tę technologię do realizowania swoich zainteresowań. Celem badania jest przyjrzenie się, w jaki sposób fani sportu korzystają z mediów społecznościowych, aby nawiązać kontakt ze swoimi ulubionymi sportowcami i drużynami, identyfikacja odpowiednich teorii i koncepcji wyjaśniających znaczenie mediów społecznościowych dla fanów sportu oraz analiza zachowań i interakcji fanów sportu w mediach społecznościowych. Na podstawie przeglądu 29 wybranych artykułów badanie wykazało, że media społecznościowe służą fanom jako środek wyrażania ich uwielbienia dla danej gwiazdy, a ich tożsamość i interakcje w mediach społecznościowych są określone przez teorię użytkowania i gratyfikacji, która jest powszechnie stosowana w badaniach skupiających się na fanach i mediach społecznościowych. Z badania wynika także, że wśród fanów pojawił się feminizm sportowy. Chociaż przypadki rasistowskich komentarzy i zachowań wśród zagorzałych kibiców pozostają niewątpliwym minusem ich aktywności, niezwykle istotne jest zbadanie znaczenia umiejętności cyfrowych wśród fanów sportu.
Social media has become an essential platform for sports fans, athletes, clubs, and teams. This study provides a comprehensive review of the last decade’s research developments in social media, with a particular focus on how sports fans utilize this technology to engage with their interests. The study’s objectives are to explore how sports fans use social media to connect with their favorite athletes and teams, identify relevant theories and concepts that explain the significance of social media for sports fans, and analyze sports fans’ behavior and interactions on social media. Based on a review of 29 selected articles, the study finds that social media serves as a means for fans to express their fandom and that their identities and interactions on social media are framed by use and gratification theory, which is commonly employed in fan and social media research. Additionally, the study reveals that sports feminism has emerged among fans. While instances of racist comments and behavior among diehard fans remain a downside, it is crucial to investigate the importance of digital literacy among sports fans.