Celem artykułu jest przedstawienie działalności Polskiego Towarzystwa Gimnastycznego „Sokół” w województwie tarnopolskim wlatach 1920–1939. W okresie międzywojennym gniazda „Sokoła” z województwa tarnopolskiego wchodziły w skład DzielnicyMałopolskiej. W latach dwudziestych i na początku lat trzydziestych XX w. na obszarze województwa tarnopolskiego działało kilkaokręgów sokolich: brodzki, brzeżański, buczacki, czortkowski, tarnopolski i złoczowski. W latach trzydziestych XX w. działalnośćprowadził okręg tarnopolski, część gniazd natomiast wchodziła w skład okręgu lwowskiego. Gniazda „Sokoła” uczestniczyły w pracach na rzecz kształtowania infrastruktury dla potrzeb działalności, m.in. wznoszenia budynkówsokolich (sokolni) oraz obiektów do realizacji aktywności fizycznej i przysposobienia wojskowego. Sokoli uczestniczyli w kursachwychowania fizycznego. „Sokół” prowadził aktywną działalność na polu wychowania fizycznego, sportu, przysposobienia wojskowego. W ramach działalności sportowej, realizowano m.in. gimnastykę, lekkoatletykę, gry sportowe, strzelectwo, sporty wodne, sporty zimowe, zawody marszowe. W pracy sokolej istotną rolę odgrywała działalność wychowawcza, patriotyczna i kulturalno-oświatowa, m.in. przejawiającasię w obchodach rocznic państwowych; akademii i wieczornic poświęconych m.in. Tadeuszowi Kościuszce – patronowi SokolstwaPolskiego.
The purpose of this article is to present the activities of the Polish Gymnastic Society “Sokół” in the Province of Ternopil in the years1920-1939. In the interwar period, the “Sokół” nests in the Province of Ternopil were part of the Lesser Poland (Małopolska) Region. In the 1920s and early 1930s, several “Sokół” regions operated in the Province of Ternopil: Brody, Brzeżany, Buczacz, Czortków, Ternopil, and Złoczów. In the 1930s, the Ternopil region functioned, while some nests were part of the Lviv region. “Sokół” nests participated in work on shaping the infrastructure needed for their activities, including the construction of “Sokół” buildings and facilities for physical activity and military training. Sokół members took part in physical education courses. “Sokół” was active in the field of physical education, sports, and military training. In sports activities, they engaged in gymnastics, athletics, sports games, shooting, water sports, winter sports, and marching competitions. Educational, patriotic, cultural and educative activities were important in the work of “Sokół,” including the celebration of national anniversaries, academies, and evening gatheringsdedicated to Tadeusz Kościuszko, the patron of Polish Sokolism.