Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Sektor usług wiedzochłonnych oraz jego dynamika i struktura zatrudnienia w krajach Unii Europejskiej

Tytuł:
Sektor usług wiedzochłonnych oraz jego dynamika i struktura zatrudnienia w krajach Unii Europejskiej
Knowledge-intensive services sector and its dynamics and structure of employment in European Union countries
Autorzy:
Małgorzata Zięba
Data publikacji:
2015
Tematy:
sektor usług wiedzochłonnych
usługi wiedzochłonne
zatrudnienie
dynamika zatrudnienia
struktura zatrudnienia
knowledge-intensive service sector
knowledge-intensive services
employment
employment dynamics
employment structure
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This article is devoted to the knowledge-intensive services sector and its dynamics and structure of employment. In its theoretical part, the study presents definitions and classifications of knowledge-intensive services sector and discusses knowledge intensity of this sector. In the research part, the author presents the analysis of dynamics and structure of employment in knowledge-intensive services sectors in member countries of the European Union. The main conclusions resulting from the analysis are as follows. Firstly, employment in knowledge-intensive service sectors has increased more than employment in the less knowledge-intensive service sectors in all the analysed European Union countries. Employment in the less knowledge-intensive service sectors over the analysed period either has increased to a lesser extent, or even declined a few percentage points in most of the cases. Secondly, in all the analysed countries the share of HRST workers (Human Resources in Science and Technology) in the overall employed workers is greater in knowledge-intensive service sectors than in the less knowledge-intensive ones. Thirdly, in countries generally considered to be knowledge-based economies the share of HRST workers in the overall employment in knowledge-intensive service sectors was in some cases lower than in the less developed countries.

Niniejszy artykuł dotyczy sektora usług wiedzochłonnych oraz jego dynamiki i struktury zatrudnienia. W części teoretycznej opracowania przedstawiono zagadnienia definicyjne oraz klasyfikacyjne związane z sektorem usług wiedzochłonnych, a także omówiono kwestie wiedzochłonności tego sektora. W części badawczej zaprezentowano analizę dynamiki i struktury zatrudnienia w sektorach usług wiedzochłonnych krajów należących do Unii Europejskiej. Główne wnioski płynące z dokonanych analiz są następujące. Po pierwsze, zatrudnienie w sektorach usług wiedzochłonnych wzrosło bardziej niż zatrudnienie w sektorach usług mniej wiedzochłonnych we wszystkich analizowanych krajach Unii Europejskiej. Zatrudnienie w sektorach usług mniej wiedzochłonnych na przestrzeni analizowanego okresu bądź wzrosło w mniejszym stopniu, bądź wręcz zmalało o kilka punktów procentowych w większości badanych przypadków. Po drugie, we wszystkich analizowanych krajach udział pracowników z grupy HRST (Human Resources in Science and Technology) w ogóle zatrudnionych pracowników jest większy w sektorach usług wiedzochłonnych niż w tych mniej wiedzochłonnych. Po trzecie, zaobserwowano również nieco zaskakujące zjawisko – w krajach powszechnie uważanych za gospodarki oparte na wiedzy ten udział zatrudnionych z grupy HRST w sektorach usług wiedzochłonnych jest w niektórych przypadkach niższy niż w krajach mniej rozwiniętych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies