Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Polsko‑niemiecki oraz czesko‑niemiecki handel wewnątrzgałęziowy częściami i akcesoriami samochodowymi. Analiza porównawcza

Tytuł:
Polsko‑niemiecki oraz czesko‑niemiecki handel wewnątrzgałęziowy częściami i akcesoriami samochodowymi. Analiza porównawcza
Autorzy:
Bartosz Michalski
Data publikacji:
2018
Tematy:
handel międzynarodowy
wymiana wewnątrzgałęziowa
części i akcesoria samochodowe
Polska
Czechy
Niemcy
international trade
intra‑industry trade
parts and accessories for motor vehicles
Poland
Czech Republic
Germany
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The primary purpose of the paper is an identification of changes in relative trade advantages and intra‑industry trade between Poland, Czech Republic and Germany in the product cluster of parts and accessories for motor vehicles. The author conducts his research making use of trade data between 2001–2015 at the six‑digit disaggregation level and interprets the results using the paradigm of the middle‑income trap. Taking into account the context of ever growing fragmentation of corporate value chains, the first and foremost challenge for Poland and Czech Republic remains diversification of their exports regarding both goods as well as markets. The dominance of motor vehicle industry, including parts and accessories, deepens their technological dependence and does not support the process of increasing added value generated domestically.

Zasadniczym celem artykułu jest określenie najważniejszych kierunków zmian relatywnych przewag w handlu oraz wymiany wewnątrzgałęziowej Polski i Czech z Niemcami w grupie części i akcesoriów samochodowych. Autor bada te kwestie, wykorzystując dane handlowe z lat 2001–2015 na sześciocyfrowym poziomie dezagregacji, i dokonuje interpretacji otrzymanych wyników w paradygmacie pułapki średniego dochodu. Uwzględniając kontekst postępującej fragmentaryzacji korporacyjnych łańcuchów wartości, zasadniczym wyzwaniem dla Polski i Czech jest dywersyfikacja struktury przedmiotowej i geograficznej własnego eksportu. Dominująca pozycja sektora motoryzacyjnego, w tym produkcja części i akcesoriów samochodowych, pogłębia technologiczną zależność i nie pozwala zwiększać wartości dodanej wytwarzanej w kraju.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies