Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Contrapuntal text and rondo (in the poetry of Desmond Egan and Jaroslav Seifert)

Tytuł:
Contrapuntal text and rondo (in the poetry of Desmond Egan and Jaroslav Seifert)
Tekst kontrapunktyczny i rondo (w poezji Desmonda Egana i Jaroslava Seiferta)
Autorzy:
Radomil Novák
Data publikacji:
2019
Tematy:
zasada muzyczna
poezja a muzyka
poemat kontrapunktyczny
rondo
Desmond Egan
Jaroslav Seifert
Music Principle
poetry and music
Contrapuntal Poems
Rondo
Język:
angielski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Artykuł dotyczy skomplikowanych relacji między poezją a muzyką. Próbuje pokazać, że jednym ze wspólnych mianowników między obiema sztukami może być forma muzyczna w poezji, ściślej mówiąc metoda tworzenia poezji oparta na zasadzie muzycznej. W tym celu wybrano dwie ilustracje tego procesu: wiersze kontrapunktyczne poety irlandzkiego Desmonda Egana i czeskiego poety Mozarta Jaroslava Seiferta w Pradze (wzięto pod uwagę wybrane utwory z ich dorobku). Wnioski dotyczą wpływu na odbiór tekstów poetyckich, które w formie graficznej lub temacie wskazują na odniesienia do muzyki. Wnioskujemy, że znajomość (aktywna i pasywna) zasad muzycznych kontrapunktu i ronda może pomóc czytelnikom lepiej zrozumieć strukturę, temat i znaczenie tekstów.

This paper is concerned with the complicated relationships between poetry and music. It tries to show that one of the common denominators between both arts can be the musical form in poetry, strictly speaking a method of poetry creation based on a musical principle. For this paper, two illustrations of this process are chosen: an Irish poet Desmond Egan’s contrapuntal poems (chosen from all Egan’s poetry) and a Czech poet Jaroslav Seifert’s Mozart in Prague. The conclusions concern the impact on the reader’s reception of poetic texts, which in their graphic form or theme stimulate references to music. We conclude that knowing (active and passive) the musical principles of counterpoint and ronda can help readers to better understand the structure, theme and meaning of the texts.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies