Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Erasing “Knowable Communities”: From Saturday Night and Sunday Morning to Brassed Off

Tytuł:
Erasing “Knowable Communities”: From Saturday Night and Sunday Morning to Brassed Off
Autorzy:
Artur Piskorz
Data publikacji:
2023
Tematy:
realism
British cinema
knowable community
documentary movement
Thatcherism
Saturday Night and Sunday Morning
Brassed Off
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The paper discusses cinematic representations of working class communities in British cinema from the pre-war documentary movement to (post-)Thatcher feature films chronicling the decline of traditional industries. A particular focus is given to contrasting Karel Reisz’s Saturday Night and Sunday Morning and Mark Herman’s Brassed Off. The former title serves as a model example of British New Wave cinema, marking the “discovery” of the working class with its “knowable communities” that revealed them to the general public. The latter film provides an apt illustration of the impact and consequences of Thatcherism on the very same communities. The paper elaborates on selected narrative and visual motifs, investigating the ways in which British filmmakers have striven to depict social changes in British society over the consecutive decades.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies