Tytuł pozycji:
Diaspora prawosławna we Wrocławiu. Praktyczne problemy socjalizacji i edukacji religijnej (perspektywa rodzica)
- Tytuł:
-
Diaspora prawosławna we Wrocławiu. Praktyczne problemy socjalizacji i edukacji religijnej (perspektywa rodzica)
Orthodox Diaspora in Wrocław. Practical Problems of Socialization and Religious Education (Parent’s Perspecitive)
- Autorzy:
-
Anna Sanecka
- Data publikacji:
-
2019
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
CEJSH
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Being a member of a minority – of any kind – brings obvious and expected impediments to functioning in different areas of life. These difficulties also concern functioning in the area of education and religious life. They are the result of objective factors, such as e.g. legal regulations, the system of teaching religion or religious traditions, as well as subjective factors, e.g. parents' lack of readiness or experiencing problems with explaining their child's “otherness” against the background of their peers brought up in majority religion. Such difficulties and problems are also experienced by members of the Orthodox Diaspora in Wrocław. These difficulties are known and felt especially by parents, but also by children after reaching certain age and certain awareness. The article presents practical problems with religious socialization and teaching religion seen through the eyes of an Orthodox parent. However, it also indicates some opportunities resulting from emerging difficulties.
Bycie członkiem mniejszości wiąże się z utrudnieniami w funkcjonowaniu w różnych obszarach życia. Utrudnienia te dotyczą także edukacji oraz życia religijnego. Są one skutkiem zarówno czynników natury obiektywnej, takich jak przepisy prawa, organizacja nauczania religii czy tradycja religijna, a również subiektywnej, czyli np. braku gotowości rodziców lub problemów z wytłumaczeniem dziecku jego „odmienności” od rówieśników wyznających religię większościową. Tego typu trudności doświadczają także członkowie diaspory prawosławnej we Wrocławiu – szczególnie rodzice, ale też dzieci po osiągnięciu pewnego wieku i bardziej już świadome swej odrębności religijnej. Artykuł przedstawia praktyczne problemy oraz szanse związane z socjalizacją religijną oraz nauczaniem religii widziane oczami prawosławnego rodzica.