Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Współczesne wyzwania edukacyjne w kontekście kryzysu ekologiczno-klimatycznego. Edukacja klimatyczna w Polsce „w toku”

Tytuł:
Współczesne wyzwania edukacyjne w kontekście kryzysu ekologiczno-klimatycznego. Edukacja klimatyczna w Polsce „w toku”
Contemporary educational challenges in the context of the ecological and climate crisis. The progress of climate education in Poland
Autorzy:
Beata Gola
Data publikacji:
2023
Tematy:
kryzys ekologiczno-klimatyczny
pedagogika wobec zmiany klimatu
edukacja klimatyczna
zmiana klimatu
podstawa programowa
ecological and climate crisis
pedagogy in the face of climate change
climate education
climate change
core curriculum
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
One of the most urgent educational challenges in the context of the climate and ecological crisis is education with regard to the climate. It is now linked to education for sustainable development, global education and consumer education. Climate change is contributing to inequality and the exacerbation of social injustice, hence the need to simultaneously counteract the loss of biodiversity and the climate crisis as well as their social consequences. By opening up to current, global problems, pedagogy can shape the philosophy of upbringing and education, influence the  educational policy, school programs, etc. Ecological humanities, also thanks to pedagogy, can create the perspective of changing contemporary paradigms into those in which the non-instrumental value of non-human beings and the need for integral care for the entire biosphere will be more clearly noticed. The article will present the recommendations of the Round Table in the field of climate education in Poland.  

Jednym z najpilniejszych wyzwań edukacyjnych w kontekście kryzysu klimatyczno-ekologicznego jest edukacja na rzecz klimatu. Obecnie łączy się ona z edukacją do zrównoważonego rozwoju, edukacją globalną i edukacją konsumencką. Zmiany klimatu przyczyniają się do nierówności i pogłębiania niesprawiedliwości społecznej. Stąd konieczność jednoczesnego przeciwdziałania utracie bioróżnorodności i kryzysowi klimatycznemu oraz ich skutkom społecznym. Pedagogika, otwierając się na aktualne, globalne problemy może kształtować filozofię wychowania i kształcenia, wpływać na politykę edukacyjną, programy szkolne etc. Humanistyka ekologiczna, także za sprawą pedagogiki, może tworzyć perspektywę zmiany współczesnych paradygmatów na takie, w których w większym stopniu dostrzeżona zostanie nieinstrumentalna wartość istot pozaludzkich i potrzeba integralnej troski o całą biosferę. W artykule przedstawione zostaną rekomendacje Okrągłego Stołu w zakresie edukacji klimatycznej w Polsce.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies