Tytuł pozycji:
Parent-Child Relationships in the Context of Early Reading Initiation
The article presents the issue of the importance of the parent-child relationship for the involvement of parents in undertaking joint reading initiations with children. Quantitative research conducted in a group of parents of children with special developmental needs (N=198) and without special developmental needs (N=194) allowed to recognize the relationship between the involvement in early reading initiations declared by both surveyed groups of parents and their supportive or coercive, self-assessment of one's own behavior in contact with the child and the assessment of the child's behavior, as well as identifying predictors of involvement of parents of children with and without special developmental needs in undertaking joint reading initiations with children. The research results indicate, among others, that the main predictor of parental involvement in undertaking joint reading initiations in both surveyed groups are supportive/involved activities. In addition, in the group of parents with special developmental needs, the mediating role of the assessment of the child's behavior by parents of children with special developmental needs in the relationship between the supporting/engaged behaviors revealed by them and involvement in early reading initiations with children was indicated.
W artykule podjęto problematykę dotyczącą znaczenia relacji rodzic-dziecko dla zaangażowania rodziców w podejmowanie wspólnych inicjacji czytelniczych z dziećmi. Badania ilościowe przeprowadzone w grupie rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi (N=198) oraz bez specjalnych potrzeb rozwojowych (N=194) pozwoliły na ustalenie związków pomiędzy deklarowanym przez obie badane grupy rodziców zaangażowaniem w podejmowanie wczesnych inicjacji czytelniczych a przejawianymi przez nich zachowaniami wspierającymi lub przymusowymi, samooceną własnych zachowań w kontakcie z dzieckiem oraz oceną zachowań dziecka, a także na rozpoznanie predyktorów zaangażowania rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i bez specjalnych potrzeb rozwojowych w podejmowanie wspólnych inicjacji czytelniczych z dziećmi. Wyniki badań wskazują m.in., że głównym predyktorem zaangażowania rodziców w podejmowanie wspólnych inicjacji czytelniczych w obu badanych grupach są działania wspierające/zaangażowane. Dodatkowo w grupie rodziców ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi wskazano na mediacyjną rolę dokonywanej przez rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi oceny zachowań dziecka w relacji między ujawnianymi przez nich zachowaniami wspierającymi/zaangażowanymi a zaangażowaniem w podejmowanie wczesnych inicjacji czytelniczych z dziećmi.