Tytuł pozycji:
Pedagogical Students as Ecological Education Animators
The state of the art confirms that environmental education is a part of the integral pedagogical process of any educational institution, aimed among others at the development of environmental activities. The aim of the research was to diagnose the level of environmental awareness of pedagogy students and their determination to engage in educational activities with local communities for sustainable development. The research was based on the paradigmatic assumptions of sustainable development, the theory of social activity, the theory of educational leadership and the theory of ecological awareness. The research concept was based on a reflection on the differences between leaders in terms of their leadership potential, i.e. transformational or transactional. The results concern knowledge about the basic concepts of sustainable development, declarations of the leadership behaviour aggregated to the transactive and transformative scales and reflection on the determinants of undertaking activities for the local environment by young educators. The conducted research allows for a conclusion about the necessity of the ecological education system’s reconstruction at all educational levels and raising the rank of leaders in local communities by formally strengthening their environmental position.
Obecny stan wiedzy potwierdza, że edukacja ekologiczna jest częścią integralnego procesu pedagogicznego każdej placówki oświatowej, mającego na celu m.in. rozwój działań proekologicznych. Celem badań było zdiagnozowanie poziomu świadomości ekologicznej absolwentów kierunków pedagogicznych oraz ich determinacji do angażowania się w działania edukacyjne ze społecznościami lokalnymi na rzecz zrównoważonego rozwoju. Badania oparto na paradygmatycznych założeniach zrównoważonego rozwoju, teorii aktywności społecznej, teorii przywództwa edukacyjnego oraz teorii świadomości ekologicznej. Koncepcja badawcza opierała się na refleksji nad różnicami między liderami pod kątem ich potencjału przywódczego, tj. transformacyjnego lub transakcyjnego. Wyniki dotyczą wiedzy na temat podstawowych koncepcji zrównoważonego rozwoju, deklaracji zachowań przywódczych zagregowanych do skal transaktywnej i transformacyjnej oraz refleksji nad uwarunkowaniami podejmowania przez młodych edukatorów działań na rzecz środowiska lokalnego. Przeprowadzone badania pozwalają na stwierdzenie konieczności przebudowy systemu edukacji ekologicznej na wszystkich poziomach kształcenia oraz podniesienia rangi liderów społeczności lokalnych poprzez formalne wzmocnienie ich pozycji ekologicznej.