Tytuł pozycji:
Poczucie samo-skuteczności w Internecie a postawy studentów „Pokolenia Lockdown” wobec edukacji zdalnej (studium porównawcze polskiej i litewskiej uczelni)
The COVID-19 pandemic has had and continues to affect almost all spheres of our lives, including in particular work and education. This also applies to students in higher education. After the lockdown was announced, they were put in a situation of having to switch to remote education. Not everyone coped with it successfully. There were differences resulting from, among other things, the level of ability to navigate the online world in the time before the pandemic and the general attitude to working in a remote system. Therefore, as part of the internship at the Mykolo Romero University in Vilnius (Lithuania), a research project was carried out to check and compare the levels of self-efficacy on the Internet of Polish and Lithuanian students, as well as their attitudes towards remote education after the pandemic experience. Moreover, the aim was also to verify whether the students' self-efficacy correlates with their attitudes towards remote education. An online survey was used with four questionnaires translated into the national languages of the students from English. The results show that Lithuanian students cope better with remote education, have a lower level of anxiety and, consequently, have a more positive attitude to remote education than Polish students.
Pandemia COVID-19 wywarła i nadal wywiera wpływ na niemal wszystkie sfery naszego życia, w tym w szczególności na pracę zawodową i edukację. Dotyczy to także studentów w wyższej edukacji. Z dnia na dzień po ogłoszeniu „lockdownu” zostali oni postawieni w sytuacji konieczności przejścia na edukację zdalną. Nie wszyscy poradzili sobie z tym z sukcesem. Pojawiły się różnice wynikające między innymi z poziomu umiejętności poruszania się w świecie online w czasie przed pandemią oraz z ogólnego nastawienia do pracy w systemie zdalnym. W związku z tym, w ramach stażu na Uniwersytecie Mykolo Romero w Wilnie (Litwa), zrealizowano projekt badawczy, który miał na celu sprawdzić i porównać poziomy poczucia samo-skuteczności w Internecie studentów polskich i litewskich, a także postawy przyjmowane przez nich wobec edukacji zdalnej po doświadczeniach z okresu pandemii. Ponadto celem była też weryfikacja, czy poczucie samo-skuteczności studentów koreluje z przyjmowanymi przez nich postawami wobec edukacji zdalnej. Zastosowano sondaż diagnostyczny online przy użyciu czterech kwestionariuszy przetłumaczonych na języki narodowe studentów z języka angielskiego. Wyniki pokazują, że studenci litewscy lepiej radzą sobie z edukacją zdalną, mają niższy poziom lęku i co za tym idzie, bardziej pozytywne nastawienie do edukacji zdalnej niż studenci polscy.