Tytuł pozycji:
Pedagogical Axiology in Social Thought of Józef Tischner (1931-2000)
Artykuł poświęcony jest sferze wartości w kontekście społecznym obecnej w projekcie filozoficznym i pedagogicznym ks. prof. Józefa Tischnera. Poniższa analiza skupia się w pierwszej kolejności na prezentacji podstawowych tez zawartych w filozofii dramatu, które stały się fundamentem dla autorskiej koncepcji wychowania. Następnie analizie poddana jest fenomenologia wartości, która składa się z teorii dobra, nadziei i wolności. Całość wywodu rekonstruuje podstawowe aksjologiczne tezy filozofii Autora, które ale również jest próbą wskazania potencjału edukacyjnego, przy szczególnym uwzględnieniu problematyki społecznej w dobie wyzwań postawionych przed społeczeństwem demokratycznym w XXI wieku w Polsce.
The article is devoted to social thought present in the philosophical and pedagogical concept by Józef Tischner. The following analysis focuses first on presenting the basic theses contained in the philosophy of drama, which are the foundation for the original concept of religious education. It is primarly about the theory of goodness, hope, and freedom in the order of philosophical and religious thought. The following text reconstructs the author's basic theses. However, it is also an attempt to research the educational potential, with particular emphasis on social issues, especially in the era of challenges faced by democratic societies in the 21st century.