Tytuł pozycji:
Anthropomorphizing Nature as a Tool for Environmental Education. Opinions of Pedagogy Students in the Context of Represented Environmental Ethics
Celem badania było sprawdzenie opinii studentów pedagogiki na temat wykorzystania antropomorfizacji przyrody do rozwijania wiedzy i zachowań proekologicznych w kontekście ich własnych orientacji w zakresie etyki środowiskowej. Jako metodę zbierania materiału, wykorzystano ankietę on-line. Próbę badawczą stanowiło N=221 studentek i studentów pedagogiki z Poznania (Polska), z czego 97% stanowiły kobiety. Opinii studentów na temat wykorzystania antropomorfizmu przyrody w edukacji ekologicznej analizowano za przeprowadzono za pomocą statystyk opisowych. Aby poznać orientacje respondentów w zakresie etyki środowiskowej, zastosowano analizę treści; analizowanymi tekstami były odpowiedzi na pytania otwarte. Klucz do analizy zbudowano w oparciu o kategorie etyki środowiskowej i zastosowano z góry narzucone, wyprowadzone z teorii kategorie analizy (antropocentryzm, biocentryzm). Wyniki pokazały, że w opinii większości respondentów, antropomorfizacja przyrody pomaga w rozwoju zachowań proekologicznych (62,4%) i wiedzy (55,8%). W odpowiedziach na pytania otwarte, większość (63,8%) prezentowała postawy antropocentryczne; 27,5% odpowiedzi było biocentrycznych, a 8,8% - mieszanych eklektycznych. Na poziomie deklaracji, respondenci popierali biocentryczne normy środowiskowe; ich uzasadnienia okazały jednak w większości antropocentryczne (63,2%). Wnioski: Studenci pedagogiki, choć popierają normy biocentryczne, uważają, że antropomorfizacja przyrody będzie właściwym narzędziem edukacji ekologicznej, a w swoich uzasadnieniach używają argumentów antropocentrycznych. W swojej przyszłej praktyce pedagogicznej będą raczej rozwijać u dzieci orientacje antropocentryczne, budując pozytywne postawy wobec przyrody na (fałszywej) wierze w podobieństwa ludzkich i pozaludzkich organizmów żywych, zamiast uznawać ich "inność" i wewnętrzną wartość.
The purpose of the study was to check pedagogy students’ opinions on using anthropomorphizing nature for the development of pro-environmental knowledge and behaviour in the context of their own environmental ethics orientations. An online survey for university pedagogy students from Poznan, Poland, was conducted. N=221 respondents, of whom 97% were women, filled out the questionnaires. Descriptive statistics were used for closed questions on students’ opinions about using anthropomorphizing nature for environmental education. To find out the respondents’ environmental ethics orientations, content analysis of answers to open questions was used, applying theory-based categories of environmental orientations derived from environmental ethics (anthropocentrism, biocentrism). The findings revealed that the majority of students believe that anthropomorphism of nature helps in the development of pro-environmental behaviour (62.4%) and knowledge (55.8%). In justification, most (63.8%) presented anthropocentric attitudes; 27.5% of answers were biocentric, and 8.8% - mixed eclectic. According to the other questions the respondents supported biocentric environmental norms. Their justifications, however, again revealed mostly anthropocentric motivations 63.2%. Conclusion: Pedagogy students, although they support biocentric norms, believe that anthropomorphism of nature will be the right tool for environmental education, and use anthropocentric arguments in their justifications. In their future pedagogical practice, they will rather develop anthropocentric orientations in children, building positive attitudes towards nature on (false) belief in similarities of human and non-human living organisms, instead of recognition of their “otherness” and intrinsic value.