Tytuł pozycji:
Wpływ narzędzi e-marketingu na decyzje zakupowe konsumentów pokolenia Z
Online marketing and its constituent tools are increasingly being used by companies to influence customer behavior in the market. They enable companies to interact with young consumers - generation Z, whose adolescence is closely linked to a fully digitized society and the development of technology. The purpose of the article is to identify and describe the key e-marketing tools that shape the attitudes and decisions of the younger generation. The survey focused its attention on consumers of the Internet generation, who value sharing information on social media, which makes them likely to be influenced by Internet tools, when making decisions related to the purchase of goods and services. The surveyed generation focused mainly on the effectiveness of tools such as social media advertising and the increasingly recognized content marketing. It was these types of instruments that proved to be among the most effective in terms of influencing the decisions and attitudes of young buyers. The survey also showed that one of the key aspects, which is also a suggestion for advertising companies and businesses, turned out to be the fact that e-marketing influences purchase decisions more effectively than commonly used traditional marketing.
Marketing internetowy oraz składające się na niego narzędzia są coraz częściej wykorzystywane przez przedsiębiorstwa, aby wpływać na zachowania klientów na rynku. Umożliwiają one firmom interakcje z młodymi konsumentami - pokoleniem Z, którego okres dorastania jest ściśle związany z w pełni scyfryzowanym społeczeństwem i rozwojem technologii. Celem artykułu jest identyfikacja i opisanie kluczowych narzędzi e-marketingu kształtujących postawy i decyzje młodego pokolenia. Badania ankietowe przeprowadzono na konsumentach generacji internetowej, którzy cenią sobie dzielenie się informacjami w social mediach, co sprawia, iż mogą oni ulegać wpływowi internetowych narzędzi podczas podejmowania decyzji związanych z zakupem dóbr oraz usług. Badane pokolenie koncentrowało się przede wszystkim na efektywności takich narzędzi, jak reklama w mediach społecznościowych czy coraz częściej dostrzegany content marketing. To tego typu instrumenty okazały się jednymi z najskuteczniejszych w odniesieniu do wpływu na decyzje i postawy młodych nabywców. Badanie wykazało również, iż jednym z kluczowych aspektów, będącym również sugestią dla reklamujących się firm i przedsiębiorstw, okazał się fakt, iż e-marketing wpływa na decyzje zakupowe bardziej efektywnie niż powszechnie stosowany marketing tradycyjny.