Tytuł pozycji:
Matryczna strukturyzacja strategicznego zarządzania rozwojem turystycznych destynacji w ukraińskim regionie Karpat
Choosing strategies for combining public-private cooperation with the convergence of one's own innovative transformations can be a significant driver for ensuring the sustainable development of tourist destinations, which determines the importance of the presented research. Unsatisfactory socio-economic conditions of the Carpathian region of Ukraine are caused by natural, ecological and geological features, prevalence of low-diversified production, gaps in the institutional regulation of infrastructure support. The pursuit of competitive advantage in a saturated market environment requires an update on strategic approaches to image marketing and supply issues. At the same time, private-institutional interaction in most cases does not cover the goals of gaining experience in the creative development of tourist destinations. It is suggested to consider creative experience as a tool for revitalizing tourist interest in exclusive niche products and innovations in mass tourist destinations at the destination level. For small businesses and self-employed people in the tourism industry, it is suggested to focus on a low-risk consolidation strategy that involves small investments in step-by-step innovations that are mainly about enhancing brand positions or improving service processes. For more economically sound business entities, it is suggested to evaluate the risks and opportunities of a market innovation strategy, especially regarding its potential to gradually change the target consumer profile. Medium-sized and large-sized tourism businesses are advised to choose more radical strategic options for their own development, despite the likely risks and significant costs to implement it. In particular, choosing a strategy for transformational innovation will allow us to offer new product tourism offers in the established market, and innovative marketing searches will lead to the ability to manage consumer priorities. Economically viable businesses can choose even more radical strategies, such as capturing new markets. Using the tools of public-private partnership, it is worth developing joint regional programs for different business areas with a proposal to include them in the implementation of business. Thus, the creative development of tourist destinations in the Carpathian region of Ukraine requires the development and application of strategic concepts for the acquisition of creative experience based on a balanced alignment of economic and social goals, and the strategic goals of business entities should be matrically structured on the need to concentrate and diversify tourism proposals to analyze the planned other and market transformations and receiving relevant confirmation or rejection of selected strategic priorities.
Niezadowalające warunki społeczno-gospodarcze regionu karpackiego Ukrainy spowodowane są jego specyficznymi cechami przyrodniczymi, przewagą niskozróżnicowanej produkcji oraz lukami w instytucjonalnej regulacji wsparcia infrastruktury. Dążenie do przewagi konkurencyjnej w nasyconym otoczeniu rynkowym wymaga aktualizacji strategicznego podejścia do image marketingu i problemów podaży usług turystycznych. Jednocześnie interakcja między instytucjami prywatnymi w większości przypadków nie obejmuje celów, polegających na zdobywaniu doświadczenia w twórczym rozwoju destynacji turystycznych. Połączenie współpracy publiczno-prywatnej oraz wprowadzenie własnych, innowacyjnych przekształceń może być istotnym motorem zapewnieniającym zrównoważony rozwój destynacji turystycznych. Determinuje to znaczenie prezentowanych badań. W artykule sugeruje się, aby rozważyć kreatywne doświadczenie jako narzędzie ożywienia zainteresowania turystycznego produktami niszowymi oraz innowacjami w ośrodkach turystycznych. W przypadku małych firm i osób prowadzących działalność na własny rachunek w branży turystycznej, sugeruje się skoncentrowanie na strategii konsolidacji niskiego ryzyka, która obejmuje niewielkie inwestycje w innowacje, dotyczące przede wszystkim poprawy pozycji marki lub usprawnienia procesów usługowych. W przypadku lepiej prosperujących podmiotów gospodarczych sugeruje się ocenę ryzyka i szans związanych z rynkową strategią innowacji, szczególnie w odniesieniu do możliwości stopniowej zmiany profilu docelowego konsumenta. Średnim i dużym przedsiębiorstwom turystycznym zaleca się wybór bardziej radykalnych opcji strategicznych własnego rozwoju, (pomimo prawdopodobnego ryzyka i znacznych kosztów jego wdrożenia). Wybór strategii transformacyjnej pozwoli na przedstawianie nowych ofert turystyki produktowej, a innowacyjne poszukiwania marketingowe doprowadzą do możliwości zarządzania priorytetami konsumentów. Bardzo dobrze prosperujące firmy mogą wybierać jeszcze radykalniejsze strategie, takie jak zdobywanie nowych rynków. Korzystając z narzędzi partnerstwa publiczno-prywatnego, warto opracować wspólne programy regionalne dla różnych obszarów biznesowych (z propozycją włączenia ich do realizacji biznesu). Tak więc kreatywny rozwój destynacji turystycznych w karpackim regionie Ukrainy wymaga opracowania i zastosowania strategicznych koncepcji zdobywania celów gospodarczych i społecznych. Powinny być one matematycznie ustrukturyzowane (na potrzeby koncentracji i dywersyfikacji propozycji turystycznych), w celu analizy i budowania kreatywnego doświadczenia oraz otrzymania relewantnego potwierdzenia albo odchylenia wybranych strategicznych priorytetów.