Tytuł pozycji:
Postępowanie logopedyczne w przypadku pacjenta o typie dolichocefalicznym
This article deals with the characteristics of one of the morphological types associated with craniofacial growth, the so-called long face syndrome (LFS). The aetiological factors that determine this type of growth and its most characteristic features are discussed. The analysis of the dolichocephalic type is based not only on the results of the latest research in the field of functional orthodontics, but also on the practical experience of the author. Two clinical cases of patients in whom the characteristics of the so-called “long face syndrome” were observed are therefore presented. This observation is confirmed both by the information from the speech therapy interview and by the data obtained from the myofunctional diagnosis, which included the assessment of primitive functions, the assessment of articulatory muscle tone and function, and the assessment of posture. On the basis of the diagnosis, the next steps in the speech and language therapy process, which were carried out prior to the actual orthodontic treatment, were indicated.
Artykuł dotyczy charakterystyki jednego z typów morfologicznych, związanego ze wzrostem twarzoczaszki, tzw. zespołu długiej twarzy (ang. long face syndrom, LFS). Omówione zostały czynniki etiologiczne determinujące ten rodzaj wzrostu oraz jego najbardziej charakterystyczne cechy. W analizie typu dolichocefalicznego posłużono się nie tylko wynikami najnowszych badań w zakresie tzw. ortodoncji funkcjonalnej, ale również doświadczeniem praktycznym autorki. Zaprezentowano w związku z tym dwa przypadki kliniczne pacjentów, u których zauważono cechy tzw. zespołu długiej twarzy. Obserwację tę potwierdzają zarówno informacje z wywiadu logopedycznego, jak też dane uzyskane na podstawie diagnozy miofunkcjonalnej, związanej m.in. z oceną funkcji prymarnych, oceną napięcia mięśniowego artykulatorów oraz ich funkcji, a także oceną postawy ciała. Na podstawie przeprowadzonej diagnozy wskazano kolejne etapy postępowania logopedycznego, prowadzonego przed wdrożeniem właściwego leczenia ortodontycznego.