Tytuł pozycji:
Using structural equation modeling to explore the influence of environmental concern on the willingness to pay for green energy and green products – the case of Poland
Troska o zrównoważony rozwój środowiska naturalnego jest obszarem rosnącego zainteresowania na całym świecie. Problemy środowiskowe mogą mieć różny wpływ na jednostki i społeczeństwo. Zachowania proekologiczne nie odnoszą się tylko do praktyk konsumenckich i motywacji do przyjęcia bardziej zrównoważonego stylu życia, ale mogą również obejmować konkretne decyzje zakupowe. Celem głównym artykułu jest określenie postaw Polaków wobec zachowań proekologicznych, w szczególności: troski o środowisko (KE), promowanie w swoim otoczeniu proekologicznych zachowań (PPB), przekonania, że Polska powinna zrezygnować z węgla (MAFC) oraz gotowości do ponoszenia dodatkowych kosztów (WTP). W artykule omówiono wyniki badania przeprowadzonego w 2023 roku na próbie 554 polskich respondentów. W doborze próby badawczej zastosowano metodę nielosowego doboru. W procesie analizy wyników wykorzystano konfirmacyjną analizę czynnikową (CFA) oraz modelowanie równań strukturalnych (SEM). Wyniki wskazują, że na promowanie w swoim otoczeniu proekologicznych zachowań (PPB) wpływała troska o środowisko (EC). Ustalono, że na przekonanie, że Polska powinna zrezygnować z węgla (MAFC) wpływa troska o środowisko (EC) i promowanie w swoim otoczeniu proekologicznych zachowań (PPB). Dodatkowo na gotowość do ponoszenia dodatkowych kosztów (WTP) wpływało promowanie w swoim otoczeniu proekologicznych zachowań (PPB) oraz przekonanie, że Polska powinna zrezygnować z węgla (MAFC). Wyniki badania wskazują, że EC nie wpływa znacząco na WTP. Do weryfikacji hipotez wykorzystano model równań strukturalnych, którego rzetelność potwierdzono wskaźnikami dopasowania – m.in.: CMIN/df = 2.542 (<3.0), RMSEA = 0.053 (<0.08) i CFI = 0.985 (>0.90).
Concern for the sustainability of the natural environment is garnering increasing interest across the globe. Environmental issues may significantly impact individuals and societies in various ways, such as by influencing behaviors aimed at adopting more sustainable lifestyles and making eco-friendly purchasing decisions. This study investigates the attitudes of Polish consumers towards pro-environmental behaviors, specifically focusing on environmental concern (EC), promoting pro-environmental behavior (PPB), the belief that Poland should move away from coal (MAFC), and willingness to pay (WTP). Data on these variables were collected in 2023 from a sample of 554 Polish respondents selected using a non-random sampling method. Results were analyzed using confirmatory factor analysis (CFA) and structural equation modelling (SEM). Findings revealed that environmental concern (EC) influences promoting pro-environmental behavior (PPB) and that both EC and PPB affect the belief that Poland should move away from coal (MAFC). Additionally, promoting pro-environmental behavior (PPB) and MAFC were found to influence willingness to pay (WTP). However, EC was not found to have a significant direct impact on WTP. The hypotheses were tested using a structural equation model, validated by such fit indices as CMIN/df = 2.542 (<3.0), RMSEA = 0.053 (<0.08) and CFI = 0.985 (>0.90).