Tytuł pozycji:
Teoretyczne podstawy integracji i globalności w aspekcie zarządzania zrównoważonym rozwojem
Addressing the subject of the paper is justified by views on negating the need for theory and the globalist paradigm of deregulation. The purpose of the paper is to demonstrate:– that integration and globality can be deregulated;– that it generates negative consequences for sustainable development management;– how to define theoretical and institutional foundations for these categories.The hypothesis is: Integration and globality require clearly defined criteria for their understanding and functioning. The components of the Constitution of the World rather than the paradigm of deregulation (YES = NO = CAN BE) are the basis for such criteria. The theoretical and institutional foundations of the understanding and functioning of integration and globality were defined. A synthetic conclusion is U. Beck’s reflection on “the formula (...) of the transnational economy: (...) deliberately not conquering. It is deprived of violence, implicit, deliberate abandonment, it neither requires consent nor it can count on it” (Beck, 2005: 88).
Podjęcie tematu artykułu uzasadniają poglądy dotyczące negowania potrzeby teorii i globalistyczny paradygmat deregulacji. Artykuł ma na celu wykazanie:– że integracja i globalność mogą podlegać deregulacji,– że generuje to negatywne skutki dla zarządzania zrównoważonym rozwojem,– jak zdefiniować podstawy teoretyczne i instytucjonalne dla tych kategorii.Hipoteza: Integracja i globalność wymagają jednoznacznie zdefiniowanych kryteriów dla ich zrozumienia i funkcjonowania. Bazą dla takich kryteriów są reguły powszechnego postępowania i to one pełnią funkcję Konstytucji Świata, a nie paradygmat deregulacji (TAK = NIE = BYĆ MOŻE). Określono teoretyczne i instytucjonalne podstawy rozumienia i funkcjonowania integracji i globalności. Wniosek syntetyczny: Refleksja U. Becka dotycząca „formuły (…) gospodarki transnarodowej: (…) rozmyślne niepodbijanie. Owo wyzbyte przemocy, niejawne, rozmyślne zaniechanie ani nie wymaga zgody, ani nie może na nią liczyć” (Beck, 2005: 88).