Tytuł pozycji:
Lata 60.: audiosfera bigbitu
(polish version of “big beat”) as a term of youth music. The reason had political meaning: the managers of polish rock scene wanted to calm down the communist party’s decision makers, who were afraid of the influence of the anglosaxon popculture. Therefore polish version of rock’n’roll develeped under the ideological pressure, byt also in the context of technological change, which was importand for the specificity of musical audiosphere (“soundscape”). We must also remember about a development of phonography and (politically limited) presence of rock music in the media. Attractiveness of that music was also determined by the youth style and subcultural background.
Na początku lat 60. z powodów politycznych nazwa „big beat” („bigbit”) zastąpiła termin „rock’n’roll” jako określenie polskiej muzyki młodzieżowej. Chodziło o to, by złagodzić niechęć partyjnych decydentów do twórczości inspirowanej anglosaską kulturą popularną. Polska wersja rock’n’rolla rozwijała się zatem pod presją ideologiczną, ale także w kontekście przemian technologicznych istotnych dla specyfiki muzycznej audiosfery (pejzażu dźwiękowego). Duże znaczenie miał tu rozwój fonografii i (politycznie limitowana) obecność muzyki rockowej w mediach. Jej atrakcyjność warunkowana była także modą i zapleczem subkulturowym.