Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

W sztuce ucieleśnione. Strach i „ciało Rosji” w wideoklipie „Straszno” rosyjskiej grupy artystycznej Shortparis

Tytuł:
W sztuce ucieleśnione. Strach i „ciało Rosji” w wideoklipie „Straszno” rosyjskiej grupy artystycznej Shortparis
Emotions in Art Embodied: Fear and “Body of Russia” in the Music Video "Strashno" by Russian Group Shortparis
Autorzy:
Dorota Jewdokimow
Data publikacji:
2025
Tematy:
embodied emotions
videoclip
economics of fear
corporeality
emocje ucieleśnione
wideoklip
ekonomia strachu
cielesność
korposfera
Opis fizyczny:
application/pdf
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article consists of two closely related parts. In the first part, the author formulates the basic theoretical assumptions that form the framework for the cultural analysis of a selected multimodal text – namely, the videoclip of the Russian artistic group Shortparis – conducted in the second part of the article. Referring to selected approaches to emotions which emphasize their relational nature, the author assumes that emotions are extended and embodied; that the object of emotion is culturally constructed (Loman); and that it circulates (Ahmed). The main aim of the article is to reconstruct the cultural meanings and emotions encoded and embodied in the analyzed videoclip. The Russian socio-cultural and political contexts remain crucial, as they allow the recipient to understand the cultural construction of the object of emotion – in this case, fear. This object proves to be ambiguous, transitory, and subject to constant circulation, leading to disorientation and a sense of perpetual threat. The object can be anyone, anywhere, which constitutes an “ontology of insecurity.”

Artykuł składa się z dwóch ściśle ze sobą związanych części. W pierwszej autorka formułuje podstawowe założenia teoretyczne tworzące ramę, na której opiera się próba analizy kulturowej wybranego tekstu multimedialnego – wideoklipu rosyjskiej grupy artystycznej Shortparis, przeprowadzona w drugiej części artykułu. Przywołując wybrane ujęcia emocji podkreślające ich relacyjną naturę, autorka zakłada, że mają charakter rozszerzony i ucieleśniony, obiekt emocji jest kulturowo konstruowany (Łotman) i cyrkuluje (Ahmed). Głównym celem artykułu pozostaje rekonstrukcja znaczeń kulturowych i emocji zakodowanych w analizowanym wideoklipie. Niezwykle istotny jest tutaj społeczno‑kulturowy i polityczny kontekst utworu, pozwalający odbiorcy zrozumieć proces kulturowej konstrukcji przedmiotu emocji, w tym konkretnym przypadku strachu. Obiekt ten staje się niejednoznaczny, tranzytywny, poddany ciągłej cyrkulacji, co powoduje dezorientację i poczucie ciągłego niepokoju; obiektem strachu może być każdy i wszędzie, co ostatecznie konstytuuje „ontologię niepokoju”.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies