Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Poza piosenką, poza materią… Rozwiązania formalne w wybranych przykładach polskiej muzyki postmetalowej

Tytuł:
Poza piosenką, poza materią… Rozwiązania formalne w wybranych przykładach polskiej muzyki postmetalowej
Beyond the Song, Beyond the Matter… Formal Solutions in Selected Examples of Polish Post-Metal Music
Autorzy:
Jakub Kasperski
Data publikacji:
2025
Tematy:
postmetal
forma
piosenka
Obscure Sphinx
Entropia
Neurosis
riff
post-metal
form
song
Entropy
Opis fizyczny:
application/pdf
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
One of the most interesting phenomena in rock music at the turn of the 20th and 21st centuries is post-metal. Due to its hybridity and polystylism, it aligns well with the aesthetics of postmodernism. However, this trend and musical genre remains largely absent from Polish academic texts. Thus, the aim of this article is, firstly, to introduce this phenomenon and its repertoire from a historical perspective, as well as to characterise the musical poetics of the genre. Secondly, this article offers a detailed analysis of two selected compositions coming from the Polish post-metal repertoire: Obscure Sphinx’s “Nothing Left” (2016) and Entropia’s “Vacuum” (2018). The analysis aims to identify specific formal and compositional strategies employed in their works, as well as to examine the extent to which they are or are not related to the traditional song form.

Jednym z najciekawszych zjawisk w muzyce rockowej przełomu XX i XXI w. jest postmetal. Ze względu na swoją hybrydyczność i polistylizm wpisuje się w estetykę postmodernizmu. Ten nurt i gatunek muzyczny zarazem jest jednak niemal nieobecny w polskich tekstach akademickich. Cele niniejszego artykułu są więc następujące: po pierwsze, przybliżenie tego zjawiska od strony historycznej i repertuarowej oraz charakterystyka muzycznej poetyki gatunku. Po drugie, szczegółowa analiza dwóch wybranych przypadków kompozycji pochodzących z polskiego repertuaru postmetalowego – Obscure Sphinx, Nothing Left (2016) oraz Entropia, Vacuum (2018). Analiza ma celu pokazać, jakie konkretnie rozwiązania formalne i kompozycyjne w ich utworach występują, a także jak bardzo są one związane lub też nie z tradycyjną formą piosenki.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies