Tytuł pozycji:
A Journey to Areas of Non-obviousness. Jerzy Bereś, Zbigniew Warpechowski and the Beginnings of Action Art in Poland
Nie ulega wątpliwości, że z dzisiejszej perspektywy przełom lat 60-tych i 70-tych XX wieku jawi się jako czas radykalnych przemian zachodzących w sztukach wizualnych. Odnosiły się one do problemu rozumienia roli formy plastycznej w dziele, która stopniowo przestawała być jego wartością nadrzędną, stając się jednym z wielu elementów dookreślających sens działania artysty. Dotyczyły również sposobu obecności dzieła w społeczeństwie. Na pierwszy plan wysunęło się konceptualizowanie sytuacji artystycznej, unieczytelnianie granicy pomiędzy twórcą a jego dziełem, mobilizowanie do aktywności publiczności. Do najwybitniejszych przedstawicieli polskiej neoawangardy reprezentujących tę postawę należeli Jerzy Bereś i Zbigniew Warpechowski. W tekście przedstawione zostały początki ich twórczości oraz konsekwencje ich publicznych wystąpień rozszerzające pojęcie sztuki.
There is no doubt that the transitional period of the 1960s and 1970s is now considered to be a time of radical changes in the visual arts. The transformation of that period aimed to clarify the role of the art form within artistic creations and it gradually became of pivotal importance to understand the meaning behind the artist's creative endeavour. It also impacted the presence of artworks in society, shifting the focus to conceptualizing the artistic situation, blurring the boundary between the artist and their work, and making the audience receptive. Jerzy Bereś and Zbigniew Warpechowski were among the most prominent representatives of the Polish neo-avant-garde movement who represented this distinctive artistic ethos. The paper presents the beginnings of their work and the ramifications of their public appearances, thereby expanding the concept of art.