Tytuł pozycji:
To be wise or to think?
Celem artykułu jest zarówno próba udzielenia odpowiedzi na tytułowe pytanie Być mądrym, czy myśleć?, jak i zwrócenie uwagi na konsekwencje dotyczące mądrości i myślenia, które można wyprowadzić analizując treść rozprawy M. Heideggera Co znaczy myśleć? Szczególną uwagę zwracam na postawioną przez niego tezę – jeszcze nie myślimy. Podkreślam przy tym rolę artysty i sztuki w dochodzeniu do ostatecznej odpowiedzi na postawione przez Heideggera pytanie. Wnioski, które wynikają z przeprowadzonych analiz dodatkowo ilustruję przykładem zaczerpniętym z literatury pięknej. Przykład ten pełni rolę egzemplifikacji, tym samym w prowadzonych rozważaniach nawiązuję do jednej z wielu możliwych form myślenia estetycznego właściwego twórczości artystycznej, podobnie jak zrobił to Heidegger wskazując na poezję.
The purpose of this article is both to try to answer the question: To be wise or to think? and draw the reader's attention to implications regarding wisdom and thinking that can be derived by analyzing the content of M. Heidegger's treatise What Is Called Thinking? Special attention is paid to the thesis he put forward – we do not think yet. In this way, the role of the artist and art in arriving at a definitive answer to the question posed by Heidegger is emphasized. The conclusions that result from the analyses are additionally illustrated with an example taken from fiction. It serves as an exemplification, so one of the many possible forms of aesthetic thinking inherent in artistic creation is referred to in the considerations, like in the case of Heidegger pointing to poetry.