Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Earthquakes and colonial art in Cusco (Peru)

Tytuł:
Earthquakes and colonial art in Cusco (Peru)
Trzęsienia ziemi a sztuka kolonialna w Cusco (Peru)
Autorzy:
Ewa Kubiak
Guadalupe Romero-Sánchez
Data publikacji:
2024
Tematy:
earthquake
Cusco
colonial art
1650
Señor de os Temblores
trzęsienie zimie
sztuka kolonialna
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Prezentowany artykuł poświęcony został wpływom jakie na sztukę Cusco (Wicekrólestwo Peru) miały trzęsienia ziemi. Najbardziej oczywistymi efektami były zniszczenia, a następnie odbudowa obiektów architektonicznych, jak również stosowne do epoki wyposażenie budynków. Stad kataklizm z 1650 r. postrzegany jest jako cezura czasowa wyznaczająca zmiany stylistyczne w sztuce Cusco. Nowa architektura miasta drugiej polowy XVII w. jest zdecydowanie barokowa, manieryzm i renesans w większości został zniszczone, a nowy język bardziej dynamicznych form zaczyna dominować. Kolejnym efektem była intensyfikacja życia artystycznego i rozwój warsztatów na terenie miasta, a także wzmożona religijność skoncentrowana wokół konkretnych wizerunków, uchodzących za cudowne i wspierających mieszkańców w czasie kataklizmów. Na zakończenie zostało także wspomniane o trzęsienie ziemi z 1950 r., które wpłynęło w naszym przekonaniu na zmianę myślenia o sztuce kolonialnej w Cusco, która zaczęła być bardziej doceniana przez mieszkańców.

The article is devoted to the effects of earthquakes on the art of Cusco (Viceroyalty of Peru). The most obvious effects were destruction and subsequent reconstruction of architectural structures, as well as period-appropriate building fittings. Hence, the cataclysm of 1650 is seen as a turning point for stylistic changes in the art of Cusco. New architecture of the city in the second half of the 17th century definitely had Baroque features. Mannerism and Renaissance had largely been destroyed and a new language of more dynamic forms began to dominate. Artistic life intensified and workshops developed in the city alongside increased religiousness centred around specific images that were considered miraculous and supportive for the citizens during the disaster. Finally, the article also mentions the 1950 earthquake, leading, in the authors’ opinion, to a change in thinking about colonial art in Cusco, which began to be more appreciated by the local people.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies