Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Kilka uwag o celach Dyrektywy UE o cenach transferowych

Tytuł:
Kilka uwag o celach Dyrektywy UE o cenach transferowych
Few remarks on EU transfer pricing Directive proposal
Autorzy:
Krzysztof Lipka
Data publikacji:
2024
Tematy:
ceny transferowe
prawo UE
dyrektywy UE
międzynarodowe prawo podatkowe
OECD
transfer pricing
EU law
EU directives
international tax law
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Background: In 2023 a draft EU Directive on transfer pricing was presented by the EU. However, the choice of this topic as the subject of EU regulation does not seem obvious. Transfer pricing is an important element of direct taxes, which are not subject to harmonization. Moreover, because the EU countries apply OECD guidelines, their regulations do not differ significantly, which leads to conclusion that there is no urgent need for their further unification. In the official justification the document explains the goals of harmonizing by the need to combat abuse in profit transfers and to create simplified solutions for taxpayers operating across EU countries. However, it seems that the EU also had other goals when choosing transfer pricing as the target for harmonization. Moreover, the introduction of this Directive may have a significant impact on the process of creating global transfer pricing standards, as well as general rules of the global tax order.   Purpose of research: The article analyzes the reasons for preparing the EU transfer pricing Directive and seeks answers to questions about the far-reaching effects of its implementation. This includes its’ impact on the position of the OECD as the source of global standards in this field and the EU as their user, and perhaps soon to be also co-author. The hypothesis of the article is that through the Directive the EU is trying to achieve broader goals than merely the unification of transfer prices.   Method: The research used theoretical and legal methods to analyze the views of the doctrine and examine the main polemical trends, as well as dogmatic-legal and logical-linguistic methods. It was created based on analysis of the content of legal acts and documents as well as studies of the literature related to the subject .   Conclusions: The study has shown that the introduction of the Directive may have a significant impact on the process of further harmonization of direct taxes in the EU. As a result, the EU may gain a direct influence on the global solutions and weaken the monopoly position of the OECD as the main source of transfer pricing standards. It may also enable the EU to increase its influence over the global tax order.

Przedmiot badań: W roku 2023 przedstawiono projekt Dyrektywy unijnej dotyczącej cen transferowych. Wybór tej tematyki jako przedmiotu regulacji unijnych nie jest oczywisty. Ceny transferowe związane są z podatkami bezpośrednimi, a te nie podlegają harmonizacji. Ponieważ rozwiązania stosowane w państwach UE oparto na wytycznych OECD, obowiązujące normy są zasadniczo jednolite, co prowadzi do przekonania, że nie ma pilnej potrzeby ich dalszej unifikacji. W oficjalnym uzasadnieniu dokument wyjaśnia powody podjęcia próby harmonizacji reguł ustalania cen między podmiotami powiązanymi koniecznością zwalczania nadużyć podatkowych oraz chęcią stworzenia rozwiązań ułatwiających firmom działalność we wszystkich krajach unijnych. Wydaje się jednak, że UE, wybierając właśnie ceny transferowe jako przedmiot kolejnego etapu harmonizacji, ma jeszcze inne cele. Co więcej, wprowadzenie Dyrektywy może mieć istotny wpływ na procesy tworzenia globalnych standardów w zakresie cen transferowych, a także innych generalnych reguł światowego ładu podatkowego.   Cel badawczy: Artykuł analizuje, jakie dodatkowe cele, poza wymienionymi w oficjalnym uzasadnieniu, Unia może osiągnąć dzięki harmonizacji regulacji cen transferowych. Ponadto autor bada, jak takie działania mogą wpłynąć na pozycję UE (i OECD jako dotychczasowego lidera) w zakresie tworzenia standardów w tej dziedzinie oraz przyszłość kształtowania się światowego ładu podatkowego.   Metoda badawcza: W badaniach zastosowano metodę teoretyczno-prawną służącą do analizy poglądów doktryny i zbadania głównych nurtów polemicznych oraz pomocniczo metody dogmatyczno-prawną oraz logiczno-językową.   Wyniki: Badania wykazały, że przyjęcie Dyrektywy może mieć istotny wpływ na proces dalszej harmonizacji podatków bezpośrednich w UE. Co więcej, Unia uzyska szansę, by silniej oddziaływać na globalny kształt rozwiązań w tym zakresie, osłabiając monopolistyczną pozycję OECD jako twórcy standardów cen transferowych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies