Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Rozwijanie zdolności samoregulacyjnych u dzieci w wieku wczesnoszkolnym – perspektywa kulturowo-historyczna. Etnograficzne studium przypadku

Tytuł:
Rozwijanie zdolności samoregulacyjnych u dzieci w wieku wczesnoszkolnym – perspektywa kulturowo-historyczna. Etnograficzne studium przypadku
Developing self-regulatory abilities in early school children – a cultural and historical perspective: an ethnographic case study
Autorzy:
Ewa Filipiak
Data publikacji:
2023
Tematy:
self-regulatory abilities
higher mental functions vs. executive functions
cultural-historical theory of Lev S. Vygotsky
early school age
ethnographic case study
zdolności samoregulacyjne
wyższe funkcje psychiczne vs funkcje wykonawcze
kulturowo-historyczna teoria Lwa S. Wygotskiego
wiek wczesnoszkolny
etnograficzne studium przypadku
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of this article is to address the development of a child’s self-regulatory abilities and their significance in enhancing students’ academic achievements. In order to understand the genesis of an individual’s metacognitive processes, the article draws upon the cultural-historical theory of L.S. Vygotsky, wherein self-regulation is closely linked to the development of higher mental functions. Students’ self-regulatory abilities are nurtured through interactions with adults. Teachers, acting as “promoters of students’ self-regulation”, contribute to the emergence of personal planning procedures, control of the child’s own actions, shape learning experiences, and develop cognitive operations necessary for increasingly independent learning. Most researchers believe that school does not teach self-regulation. Self-regulation appears in formal school documentation and declarations, but few teachers make real attempts to deliberately develop it. The article presents an ethnographic case study and analyzes the socio-cultural context of an intentionally created learning environment conducive to the development of self-regulatory abilities in children in their first year of school education. The research encompasses two perspectives: the experiences of the teacher and the children.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies