Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Altruistyczny i rywalizacyjny styl podejmowania decyzji członków gospodarstw domowych a ich role w procesie zakupu

Tytuł:
Altruistyczny i rywalizacyjny styl podejmowania decyzji członków gospodarstw domowych a ich role w procesie zakupu
Altruism and rivalization as decision-making styles of households and their role In the purchasing process
Autorzy:
Dariusz Fatuła
Adam Sagan
Data publikacji:
2015-06-29
Tematy:
gospodarstwo domowe
zachowania rynkowe
oszczędzanie
inwestowanie
household
consumer behaviour
saving
investing
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The paper discusses decision-making styles and buying roles played by family members in the purchasing process. Two basic decision-making styles have been distinguished: 1/ altruistic-cooperative and competitive and five buying roles in the buying process (an initiator, an informant, an advisor, a decision-maker and a buyer). The analysis of decision-making styles with respect to buying roles includes three groups of goods (convenience goods, durables and savings/investment instruments). General and multi-group structural equation models have been used to test the moderation effect of the product class on the relationship between decision-making style and buying roles. The results suggest a more active role of women in the process of purchasing and a relatively stronger influence of competitive decision-making style and the role of initiator when it comes to convenience goods. As far as durables and saving/investment are concerned, the role of decision-maker among females has a stronger relation with respect to the altruistic style of decision making.

Opracowanie omawia style podejmowania decyzji gospodarstw domowych i role pełnione przez członków gospodarstwa domowego w procesie zakupu. Wyróżniono styl kooperacyjny i rywalizacyjny w zestawieniu z pięcioma rolami w procesie zakupu (inicjator, informator, doradca, decydent i nabywca) i trzema grupami dóbr (codziennego użytku, trwałych, produktów oszczędnościowo-inwestycyjnych). Zastosowano model ogólny oraz model wielogrupowy uwzględniający pozycję społeczną osoby w gospodarstwie domowym (ojca, matki lub dziecka). Wyniki uzyskane za pomocą modelu wskazują na bardziej aktywną rolę kobiet w procesie zakupu i preferowanie strategii rywalizacyjnej oraz roli inicjatora dla dóbr codziennego użytku. W obszarze dóbr trwałego użytku i oszczędzania/inwestowania wśród pań domu silniej zaznacza się wpływ pełnionych przez nie ról decydentek na strategię altruistyczną w podejmowaniu decyzji.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies