Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The perception of the journalist’s profession in the context of fake news dissemination by official and social media

Tytuł:
The perception of the journalist’s profession in the context of fake news dissemination by official and social media
Postrzeganie zawodu dziennikarza w kontekście rozpowszechniania fałszywych wiadomości przez media oficjalne i społecznościowe
Autorzy:
Dariusz Krawczyk
Data publikacji:
2019
Tematy:
dziennikarz
fake news
media oficjalne
social media społecznościowe
prasa
radio
profesjonalizm
journalist
official media
social media
press
professionalism
Język:
angielski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Większość (57%) polskich dziennikarzy prasowych, radiowych i telewizyjnych uczestniczących w ankiecie przeprowadzonej w 2019 r. uznało rozpowszechnianie fałszywych wiadomości za zjawisko społeczne. Masową skalę tego procesu zauważyła także większość (88%) ekspertów ds. komunikacji uczestniczących w międzynarodowym projekcie badawczym przeprowadzonym również w 2019 r. Zagrożenie dezinformacją stało się jednym z elementów kształtujących postrzeganie prestiżu zawodu przez dziennikarzy. Wpływa ono także na samoocenę dziennikarską pod względem profesjonalizmu. Porównanie z ankietami przeprowadzonymi w 2015 r. i 2016 r. pozwoliło stwierdzić, że odsetek dziennikarzy postrzegających wysokie (z 13% do 38%), a nie niskie (z 7% do 17%), społeczne uznanie ich zawodu znacznie wzrósł. Jednocześnie ich przeświadczenie o wysokim poziomie profesjonalizmu spadło (z 60% do 49%), a liczba respondentów - zgłaszających zauważalny brak kompetencji i merytorycznego przygotowania dziennikarzy w kontekście rozpowszechniania fałszywych wiadomości przez oficjalne i społecznościowe media - wzrosła (z 16% do 35%).

The majority (57%) of Polish press, radio and TV journalists participating in a survey conducted in 2019 considered the dissemination of fake news to be a common phenomenon. The mass scale of this process was also noted by the majority (88%) of communication experts participating in an international research project also carried out in 2019. The threat of misinformation has become one of the elements that shapes the perception of the profession’s prestige by journalists, and also influences the selfesteem of professionalism. A comparison with surveys conducted in 2015 and 2016 showed that the percentage of journalists perceiving high (from 13% to 38%) rather than low (from 7% to 17%) social recognition for their profession increased significantly. However, their belief in a high level of professionalism decreased (from 60% to 49%), and the number of respondents reporting a noticeable lack of competence and substantive preparation among journalists (from 16% to 35%) increased.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies