Tytuł pozycji:
Predstavy detí mladšieho školského veku o procesoch čítania
The aim of this paper is to present research findings concerning children’s perceptions of reading processes. The empirical data was collected from the third year primary school pupils as part of a wider research on reading comprehension. In the qualitative research, we used the semi-structured microinterview method to collect data and the content analysis method to evaluate it. The results of the research highlight similarities and differences in children’s interpretations of reading processes, as well as the influence of their previous reading experiences on their ways of conceptualization and development of linguistic competences. The occurrence of the identified semantic categories in the individual participants confirms the structured and multi-component nature of children’s images.
Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie wyników badań dotyczących postrzegania odbioru czytania przez dzieci. Dane empiryczne zostały zebrane od uczniów klasy 3 szkoły podstawowej w ramach szerszych badań nad rozumieniem czytania. W badaniach jakościowych wykorzystano metodę półstrukturalnego mmikrowywiadu do zbierania danych oraz metodę analizy treści do oceny danych. Wyniki badań podkreślają podobieństwa i różnice w interpretacjach procesu czytania przez dzieci, a także wpływ ich wcześniejszych doświadczeń czytelniczych na sposób konceptualizowania i rozwój kompetencji językowych. Występowanie zidentyfikowanych kategorii znaczeniowych u poszczególnych uczestników potwierdza ustrukturyzowany i wieloskładnikowy charaktern wyobrażeń dzieci.