Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Miejsce ekfrazy w bizantynistycznej historiografii artystycznej

Tytuł:
Miejsce ekfrazy w bizantynistycznej historiografii artystycznej
The place of ekphrasis in Byzantine art history
Autorzy:
Małgorzata Smorąg Różycka
Data publikacji:
2018
Tematy:
Ekphrasis
ekfraza Michała Psellosa
wizualizująca treści dogmatycznych
Michael Psellos’ ekphrasis
visualising dogmatic content
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In Byzantium, writing ekphrases was one of the standard literary skills, de­veloped during school instruction. Yet, in Byzantine art history, the analysis of Byzantine ekphrases had long been beyond the scope of researchers who favoured rather the iconographic and formal comparative methods. It was not until the dis­covery of the role of rhetoric in the shaping of pictorial formulae and iconographic programmes of paintings, by H. Maguire, that the importance of ekphrases was fully recognised – especially as far as interpretation of the contents of art works and the understanding of mechanisms governing the development of iconographic and compositional programmes that ‘defied’ the canon were concerned. The examples of ‘reversed’ compositional schemes in the Christ’s Entry into Jerusalem scene in the Church of the Virgin at Daphni or the Holy Myrrhbearers at the Sepulchre in the Mileševa Monastery, discussed in the present paper, consi­dered within a broad context of architectural space and the liturgy, have demons­trated that the Byzantine artist was able to freely shape his pictorial formulae while looking for new ways of visualising dogmatic content, especially in the period after the Iconoclastic Controversy (726-843). An example of Michael Psellos’ ekphrasis of an image of the Crucifixion fur­ther proves that also Byzantine writers were faced with a similar problem of fin­ding adequate forms for expressing dogmatic content in keeping with the literary canon. In his description of the image, Psellos not only identified its particular elements (schemata) but also referred to the experience and knowledge of the recipient who was supposed to be able to discern in the picture also the reality that could not be represented using artistic means. Thus, the above affinity between the artistic and literary stances seems to re­lease the researchers of Byzantine art from strict adherence to stereotypical inter­pretations in keeping with the methodological canon.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies