Tytuł pozycji:
Equality of Religious Organisations. How Polish Solutions Compare with Constitutional Provisions of Other European States
Cechą charakterystyczną systemów prawnych państw demokratycznych jest to, że ich źródłem jest godność człowieka. Pojęcie godności człowieka umieszczane jest zazwyczaj w przepisach otwierających rozdziały poświęcone wolnościom i prawom człowieka w konstytucjach współczesnych państw. Elementem wspólnym systemów prawnych poszczególnych państw europejskich jest także wyrażenie zasady równości w ustawach konstytucyjnych i podkreślenie jej fundamentalnego znaczenia. Zasada równości znajduje swoje uzupełnienie w zakazie dyskryminacji. Zasada równouprawnienia związków wyznaniowych swoją genezę bierze również z godności człowieka. To z przysługującego obywatelom poszczególnych państw prawa do równości wypływa naturalna konsekwencja, jaką jest równość wszystkich związków wyznaniowych. Zasada równouprawnienia tych podmiotów rzadko wprost jest wyrażona w ustawach zasadniczych innych państw. Umieszczenie tej zasady w systemie prawnym wpływa na charakter państwa, które z tej racji może być jedynie państwem świeckim. Niewątpliwie umieszczenie w Konstytucji z 2 kwietnia 1997 r. wskazanej zasady jest ugruntowaniem i potwierdzeniem w polskim systemie prawnym zasad demokratycznego państwa świeckiego gwarantującego poszanowanie podstawowych praw i wolności człowieka.
Characteristically, the legal systems of democratic states are founded upon human dignity. Typically for modern states, the notion of dignity of the person is usually found in constitutional provisions which introduce those chapters that deal with freedoms and rights of the person. The common feature of legal systems in particular European states is the expression of the equality principle in constitution acts and the emphasis on its fundamental importance. The equality principle is complemented by the ban on discrimination. The principle of equality of religious organisations has also its roots in human dignity. Citizens enjoy the right to equal treatment, hence all religious organisations are to be treated as equal. The principle of equality of these subjects is rarely present in constitutions of other states. The inclusion of this principle in a legal system has an impact on the character of the state, which for this reason can only function as a secular state. Beyond doubt the appearance of the principle in question in the Constitution of 2 April 1997 is a confirmation of principles of a democratic and secular state, which guarantees respect for basic rights and freedoms of the person.