Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Digitization in museums: Between a fashionable trend and market awareness

Tytuł:
Digitization in museums: Between a fashionable trend and market awareness
Cyfryzacja w muzeach: między modą a świadomością rynkową
Autorzy:
Anna Anetta Janowska
Radosław Malik
Data publikacji:
2020
Tematy:
museum
digitization
future museum
digitized collection
digital heritage
cultural policy
muzeum
cyfryzacja
muzeum przyszłości
scyfryzowana kolekcja
dziedzictwo cyfrowe
polityka kulturalna
Język:
angielski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem artykułu jest zbadanie, w jaki sposób muzea w Polsce reagują na wyzwania związane z postępującą cyfryzacją. Rozpowszechnienie się technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) sprzyja cyfryzacji kolekcji muzealnych i zwiększa ich dostępność dla publiczności. Zachowanie i popularyzacja dziedzictwa kultury jako jeden z ważnych elementów polityki kulturalnej jest jednym z priorytetów Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększone finansowanie działań cyfryzacyjnych. Badanie przedstawione w artykule jest oparte na ankiecie przeprowadzonej wśród wiodących w Polsce muzeów wpisanych do Państwowego Rejestru Muzeów. Wyniki pokazują, że muzea uważają cyfryzację za istotny element swojej działalności. Spośród instytucji 69% udostępnia część swoich kolekcji online, a 94% ma zamiar poszerzyć zakres cyfryzowanych zbiorów. Jednak większość udostępnia poniżej 25% kolekcji w sieci, chociaż posiadają o wiele więcej zasobów już scyfryzowanych. Na własnych stronach lub stronach dedykowanych projektowi cyfryzacji udostępnia kolekcje 83% muzeów, zaś 62% obserwuje pozytywny związek między udostępnianiem kolekcji online i liczbą fizycznych wizyt w muzeum. Wyniki pokazują również, że muzea wciąż są bardziej skoncentrowane na zachowaniu dziedzictwa, a nie na dzieleniu się nim z publicznością.

The purpose of this article is to verify how museums in Poland deal with the challenge of digital transformation. The proliferation of information and communications technology (ICT) enables the digitization of museum collections and increases their availability to the public. The preservation and popularization of cultural heritage, being an important part of the cultural policy, is a priority for the European Union, resulting in increased funding of digitization initiatives. The study presented in this article is based on a survey performed among a group of leading museums in Poland which are recorded in the State Register of Museums. The results show that museums accept digitization as a crucial element of their activity. 69% of the institutions present some part of their collections online and 94% intend to increase the scope of digitization. However, most institutions share less than 25% of their current collections online despite having a larger part digitized. 83% of museums share their collections exclusively on their own websites or dedicated platforms, and most institutions (62%) observe a positive connection between sharing collections online and the number of physical visits to the museum. The results also show that museums tend to prioritize heritage preservation over collection sharing.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies