Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Strategie i trudności w pracy z tekstem naukowym w środowisku akademickim (na przykładzie ukraińskich studentów w Polsce)

Tytuł:
Strategie i trudności w pracy z tekstem naukowym w środowisku akademickim (na przykładzie ukraińskich studentów w Polsce)
Working with scientific texts in an academic setting – strategies and challenges (as exemplified by Ukrainian students in Poland)
Autorzy:
Beata Katarzyna Jędryka
Data publikacji:
2024
Tematy:
język polski jako język obcy
język do celów akademickich
czytanie
praca z tekstem naukowym
studenci z Ukrainy
Polish as a foreign language
language for academic purposes
reading
engaging with scientific texts
Ukrainian students
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article focuses on reading comprehension – one of the five key language skills and a fundamental academic competency. In this context, reading comprehension is understood as the ability to effectively engage with scientific texts, which is a crucial component of higher education. The topic is examined in relation to Ukrainian students who began their studies at the University of Warsaw in 2022. The article combines the theoretical and empirical approach. The first part discusses academic competencies and the characteristics of scientific texts from the perspective of teaching Polish as a foreign language for academic purposes. Special attention is given to the challenges students face when working with academic texts. The second part of the article presents the findings of a study aimed at identifying the difficulties Ukrainian students encounter during their studies at Polish universities, with a particular focus on the University of Warsaw. The study encompasses both linguistic and non-linguistic aspects. It comprised the perspectives of the students themselves as well as those of academic instructors. Additionally, the overall situation of Ukrainian students at Polish higher education institutions is described, with special emphasis placed on the University of Warsaw as the main location of the research.

Niniejszy artykuł koncentruje się na umiejętności czytania ze zrozumieniem – jednej z pięciu podstawowych sprawności językowych oraz fundamentalnej kompetencji akademickiej. W tym kontekście czytanie ze zrozumieniem rozumiane jest jako umiejętność efektywnej pracy z tekstem naukowym, co stanowi istotny element edukacji na poziomie wyższym. Temat ten został podjęty w odniesieniu do studentów pochodzenia ukraińskiego, którzy rozpoczęli studia na Uniwersytecie Warszawskim w 2022 roku. Artykuł ma charakter teoretyczno-badawczy. W pierwszej części omawiane są kompetencje akademickie oraz specyfika tekstów naukowych z perspektywy dydaktyki języka polskiego jako obcego, skierowanej do celów akademickich. Szczególna uwaga poświęcona jest wyzwaniom, jakie napotykają studenci w pracy z tekstami naukowymi. Druga część artykułu prezentuje wyniki badania, które miało na celu zidentyfikowanie trudności, z którymi borykają się ukraińscy studenci w trakcie nauki na polskich uczelniach, ze szczególnym uwzględnieniem Uniwersytetu Warszawskiego. Badanie to obejmowało zarówno aspekty językowe, jak i pozajęzykowe. Analizowano opinie samych studentów oraz perspektywy wykładowców akademickich. Opisano także ogólną sytuację ukraińskich studentów na polskich uczelniach wyższych, ze szczególnym naciskiem na Uniwersytet Warszawski, który stanowił główne miejsce prowadzenia badań.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies