Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Humanizm i troska o rozwój człowieka w ujęciu Jana Amosa Komeńskiego i Edwarda Abramowskiego. Interpretacja wybranych faktów z ich życia w perspektywie psychohistorycznej

Tytuł:
Humanizm i troska o rozwój człowieka w ujęciu Jana Amosa Komeńskiego i Edwarda Abramowskiego. Interpretacja wybranych faktów z ich życia w perspektywie psychohistorycznej
Humanism and concern for human development in the views of Jan Amos Komensky and Edward Abramowski. Interpretation of selected life events from a psychohistorical perspective
Autorzy:
Andrzej Sędek
Data publikacji:
2023
Tematy:
education
upbringing
psychohistory
egalitarianism
nonconformism
freedom
democracy
Jan Amos Komensky
Edward Abramowski
edukacja
wychowanie
psychohistoria
egalitarność
nonkonformizm
wolność
demokracja
Jan Amos Komeński
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article highlights numerous similar experiences and personality traits of Jan Amos Komeński and Edward Abramowski, two eminent thinkers from different eras and countries. Both were united by profound humanism and a concern for human development. Their activities stemmed from dissatisfaction with the existing reality, viewing education and upbringing as tools for social change and political and economic emancipation. An attempt to analyze their biographies from a psychohistorical perspective underscores the need to shape not only knowledge, but also values and attitudes conducive to the development of complete, conscious personalities. It simultaneously prompts reflection on the relevance and originality of many aspects of their social philosophy. The ideals they wrote about in their works, their care for the unlimited possibilities of personality development, and the affirmation of the individual and their role in social life testify that they were humanists of great stature.

W artykule ukazano podobieństwo doświadczeń i cech osobowości Jana Amosa Komeńskiego oraz Edwarda Abramowskiego – dwóch wybitnych myślicieli z różnych epok i krajów. Obu łączył głęboki humanizm i troska o rozwój człowieka. Ich działalność wynikała z niezgody na zastaną rzeczywistość, a oświata i wychowanie miały być według nich narzędziami zmiany społecznej oraz emancypacji politycznej i ekonomicznej. Próba analizy ich życiorysów w ujęciu psychohistorycznym podkreśla potrzebę kształtowania nie tylko wiedzy, ale także wartości i postaw sprzyjających rozwojowi pełnych, świadomych osobowości. Skłania jednocześnie do refleksji nad aktualnością i odkrywczością wielu aspektów ich filozofii społecznej. Ideały, o których pisali w swoich pracach, dbałość o nieograniczone możliwości rozwoju osobowości, afirmacja jednostki i jej roli w życiu społecznym – świadczą o tym, że byli humanistami wielkiego formatu.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies