Tytuł pozycji:
Edukacja dziewcząt w Lesznie do końca XVIII wieku
The article attempts to present the problem of girls’ access to education in Leszno until the end of the 18th century. The issue was described based on the scant sources that have survived from that period in the history of schools and indirectly – on the basis of women’s biographies and data on the books they owned. It has been shown that from 1638 Lutheran girls had the opportunity to attend schools teaching at the elementary level; these were mainly so-called Winkelschulen. Two educated women were distinguished: the poet Anna Memorata and the visionary Krystyna Poniatowska, who were definitely above the standards of the time.
Artykuł podejmuje próbę przedstawienia problemu dostępu dziewcząt do edukacji w Lesznie do końca XVIII wieku. Zagadnienie opisano, opierając się na skąpych źródłach, jakie z tego okresu zachowały się do dziejów szkół oraz pośrednio – na podstawie życiorysów kobiet i danych dotyczących posiadanych przez kobiety książek. Wykazano, że od 1638 roku dziewczęta luterańskie miały możliwość uczęszczania do szkół nauczających na elementarnym poziomie; były to głównie tak zwane szkoły pokątne (Winkelschulen). Wyróżniono dwie wykształcone kobiety: poetkę Annę Memoratę i wizjonerkę Krystynę Poniatowską, które zdecydowanie wyrastały ponad ówczesne standardy.