Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Breaking stereotypes: exploring gender dynamics in perceived future skills and digital competence

Tytuł:
Breaking stereotypes: exploring gender dynamics in perceived future skills and digital competence
Obalając stereotypy: badanie różnic w postrzeganiu przyszłych umiejętności i kompetencji cyfrowych z perspektywy płci
Autorzy:
Justyna Berniak-Woźny
Marlena Plebańska
Data publikacji:
2023
Tematy:
digital skills
gender gap
future of work
Polish students
higher education
digital transformation
umiejętności cyfrowe
różnice płciowe
przyszłość pracy
polscy studenci
szkolnictwo wyższe
transformacja cyfrowa
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Rewolucja cyfrowa kształtuje przyszłe miejsca pracy i wymaga nowych umiejętności. Nierówności w obszarze kompetencji cyfrowych mogą przyczynić się do utrwalania nierówności na rynku pracy, w tym ze względu na płeć. W badaniu dokonano analizy różnic płciowych w postrzeganiu kompetencji cyfrowych i gotowości do spełniania przyszłych wymagań pracodawców wśród polskich studentów. Bazując na wynikach badania ankietowego przeprowadzonego na próbie 755 studentów z różnych wydziałów, trybów studiowania i form zatrudnienia, podjęto próbę odpowiedzi na dwa pytania: Czy mężczyźni i kobiety różnią się w postrzeganiu umiejętności wymaganych na przyszłym rynku pracy? Czy istnieją różnice w postrzeganiu kompetencji przyszłości oraz kompetencji cyfrowych między mężczyznami a kobietami? W wynikach przedstawiono rekomendacje dla instytucji szkolnictwa wyższego i decydentów politycznych dotyczące zapewnienia równego dostępu do kompetencji przyszłości dla wszystkich studentów.

The digital revolution is reshaping the Polish workplace, necessitating new skill sets from future professionals. However, gender disparities in future digital skills can perpetuate inequalities in the workforce. This study investigates the gender gap in Polish university students’ perceptions of their digital competencies and future skills preparedness. Drawing on data from a survey of 755 students across diverse faculties, study modes, and employment types, the research explores how gender impacts students’ self-assessment by addressing two questions: Do men and women differ in their awareness of the skills demanded by the future job market? Are there differences in how men and women view their proficiency in their own future skills and digital competencies? Through analyzing these factors, the study aims to define the gender gap in digital competencies and future skills perception among Polish university students and develop recommendations for educational institutions and policymakers to ensure equitable access to future-proof skills for all students. This research contributes to a deeper understanding of how gender shapes preparation for the digital workplace, informing strategies to promote inclusivity and equip all students with the skills needed to thrive in the evolving Polish economy.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies