Tytuł pozycji:
Wdrażanie zasad społecznej odpowiedzialności biznesu szansą na lepszą pozycję konkurencyjną dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw
Corporate Social Responsibility-is an increasingly popular topic in the micro, small and medium-sized enterprise sector. Among the factors for which companies engage in CSR prevail the desire to enhance the image of the organization, gain the trust and commitment of employees, gain an advantage over the competition, or improve relations with the local community. The purpose of the article is to point out the importance of corporate social responsibility for SMEs and the enormous amount of work that needs to be done in the coming time, so that all entrepreneurs understand the essence of responsible business and importance of sustainable development. What is currently a topic of discussion will soon, as of year 2026, become an obligation, as everyone will be required to prepare and publish non-financial reports. Unfortunately, the state of knowledge about sustainability among micro, small and medium-sized entrepreneurs is extremely limited, and that with the current state of knowledge non-financial reporting will be impossible. Therefore, the challenge before organizations supporting SMEs is to reach out to those smallest and larger ones that constitute the strength of the Polish economy (99% of the percentage of registered companies) and provide them with basic knowledge and examples of good practice, so that they understand the essence of the issue and fully consciously carry out the tasks imposed by the Corporate Sustainability Reporting Directive.
Społeczna odpowiedzialność biznesu (Corporate Social Responsibility – CSR) to coraz częściej pojawiający się temat w sektorze mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw. Wśród czynników, dla których firmy angażują się w CSR przeważa chęć wzmocnienia wizerunku organizacji, zyskanie zaufania i zaangażowania pracowników, zdobycie przewagi nad konkurencją czy polepszenie relacji ze społecznością lokalną. Celem artykułu jest wskazanie wagi społecznej odpowiedzialności biznesu dla MMŚP i ogromu pracy, którą należy wykonać w najbliższym czasie, aby wszyscy przedsiębiorcy zrozumieli istotę odpowiedzialnego biznesu i znaczenie rozwoju zrównoważonego. To, co obecnie jest tematem dyskusji, niebawem, bo od 2026 r., stanie się obowiązkiem, gdyż wszyscy będą zobligowani do przygotowania i publikacji raportów niefinansowych. Niestety, stan wiedzy na temat celów zrównoważonego rozwoju (Sustainable Development Goals – SDG) wśród mikro-, małych i średnich przedsiębiorców (MMŚP) jest bardzo ograniczony i wydaje się, że przy obecnym stanie wiedzy raportowanie niefinansowe będzie niemożliwe. Przed organizacjami wspomagającymi MMŚP pojawia się więc wyzwanie polegające na dotarciu do tych najmniejszych i większych stanowiących o sile polskiej gospodarki (99% zarejestrowanych firm) i przekazanie podstawowej wiedzy oraz przykładów dobrych praktyk, aby zrozumieli istotę zagadnienia i w pełni świadomie realizowali zadania narzucone przez Dyrektywę CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive).