Tytuł pozycji:
The Polish Paradox: Thriving FDI Under Populist Government
Celem jest zbadanie wpływu populistycznego rządu Polski na napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ). Rząd deklarował od początku, że Polska będzie w większym stopniu opierać się na kapitale rodzimym i prowadził mniej przyjazną politykę BIZ niż wszystkie poprzednie rządy po upadku komunizmu. Klimat wobec BIZ pogorszył się, co spowodowało spadek pozycji Polski w rankingach instytucjonalnych uwarunkowań BIZ. To jednak, wbrew teorii i wynikom badań empirycznych, nie przełożyło się na słabsze wyniki BIZ w czasie i w stosunku do głównych konkurentów Polski o BIZ w pierwszej kadencji populistów (2016–2019). W drugiej kadencji wyniki BIZ znacznie się poprawiły, a napływ BIZ w latach 2021–2022 osiągnął rekordowy poziom, jakiego nigdy wcześniej nie widziano. W artykule wyjaśniono te nieoczekiwane zjawiska, w tym m.in. obosieczną politykę wobec BIZ, korzystne zewnętrzne uwarunkowania gospodarcze oraz napięcia geopolityczne, które zmieniły determinanty BIZ w krajach goszczących, faworyzując kraje takie jak Polska.
The objective is to examine the impact of Poland’s populist government on inward FDI performance. At the outset the government declared that Poland would rely more on domestic capital and pursued less-friendly FDI policy than all preceding governments since the fall of Communism. FDI climate deteriorated, resulting in Poland’s slipping positions in the rankings of institutional determinants of FDI. This, however, defying the theory and findings of empirical research, did not result in weaker FDI performance over time and vis-à-vis Poland’s key competitors for FDI in the first term of populists (2016–2019). In the second term FDI performance significantly improved and FDI inflows in 2021–2022 reached record levels never seen before. The paper offers an explanation of these unexpected developments, including, among others, double-edged FDI policy, favorable external economic circumstances, and geopolitical developments, which have altered host country’s FDI determinants, favoring countries such as Poland.